onsdag 21 maj 2008

Mera mat

Min stora lilla systerson O har legat på sjukhus inatt för övrigt :(. En envis magsjuka gjorde att han till slut var alldeles uttorkad så det blev dropp för honom under natten. Men, nu är han hemma igen - en slagen hjälte, men bättre. Skönt!

Kvällen här skall tillbringas med att färga håret. En av universums allra tråkigaste sysselsättningar. Men, vad ska man göra när man har en "hideous" utväxt?! Kort sagt, det är bara att bita ihop.

Idag har vi ätit fiskgratäng med potatis och broccoli. En synnerligen lättlagad fiskgratäng som mina barn älskar. (Jag har fått tipset av min kollega A). Man tar bara en stor burk med Creme Fraiche (jag kör lätt-variant, dock ej mini) och blandar med en stor burk med Räkost. Djupfrysta fiskblock lägges i smord ugnsfast form, saltas lätt och så häller man smeten över. In i ugnen på 200-225 grader i ca 55 minuter. Klart!

En annan maträtt som mina barn gillar (och jag och D också för all del!) och som går snabbt och enkelt att laga till är den med kyckling saffran/tomat och tagliatelle. Ta tinade eller färska kycklingfiléer och lägg i en smord ugnsfast form. Bred över ett par burkar med "Creme Fraiche Gourmet Saffran & Tomat" och in i ugnen på 225 grader i 20-25 minuter. Under tiden kokas tagliatelle och skärs tomater i små bitar. Klart! Jättegott!

Förresten så har jag äntligen kommit på vad man skall ha etiketterna till - så nu har jag försökt sortera upp iallafall en del av mina 101 inlägg efter några återkommande kategorier. Vi får väl se hur det utvecklar sig :).

Inga kommentarer: