tisdag 13 maj 2008

Mormor 80

Börjar med att säga GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN till alla som råkar bära det vackra namnet Linnéa!

Det måste väl vara ett av Sveriges vanligaste andranamn? Nu är det ju dessutom rätt vanligt som tilltalsnamn också. Hursomhelst, både undertecknad med dotter samt minst 3 kusiner på både mammas och pappas sidor, min numera döda farmor, min mormor och min moster har alla förärats med detta namn i tilltals- eller andranamn. Så, många är vi som firar lite extra idag. Eller gör vi? Firar ni namnsdagar hos er? Kan väl säga som så att vi har gjort det ibland - inte minst för att T har sin födelsedag på en rätt knasig tid på året för att få presenter relaterade till sommaren. Sedan så läste jag någon gång om en familj som har två tvillingpar - först enäggspojkar och några år senare enäggsflickor - och de hade börjat med att fira namnsdagar för att barnen skulle lära sig att de inte alltid fick paket samtidigt. För att de skulle få en helt egen dag som de inte behövde dela med någon syster eller bror. Så, vad det lider kanske det är en idé för oss också. Vi får väl se om det finns något behov.

*****************************************************************************

Idag fyller min mormor 80 år. Hon har firat med Öppet Hus hemma nu i eftermiddag, men som ni märker har jag inte åkt (eller hur ska ni nu märka det? Jag kan ju blogga från andra ställen än just den HÄR trästolen i just VÅRT blommiga gästrum). Nåja, ni får tro mig på mitt ord att jag inte har åkt :). Att sitta och åka fram och tillbaka till Dalarna över dagen en tisdag kändes både rätt jobbigt + att det med ett soppa-pris på 13 kr/liter inte är direkt gratis. Och ska vi vara riktigt PK så är det också rent förkastligt för miljön ;). Det körde dessutom ihop sig i så fall med hämtning av barn och T:s tennis - så då hade D varit tvungen att sluta tidigare ovanpå alltsammans - och det ska han redan göra på fredag då jag ska ut och spela boule med jobbet :). Så, så fick det bli. Skönt att höra att kusin H inte heller hade åkt, så helt ensam i att inte kunna åka fram och tillbaka en vardag, var jag inte ändå.

Jag har försökt kompensera mitt frånfälle med att vara den som ordnat med hennes födelsedagspresent från barnbarn/barnbarnsbarn (10 barnbarn, 8 respektive och 10 barnbarnsbarn har det blivit hittills). Det lär hon väl kanske inte få veta ändå, antar jag - men det stillar trots det mitt samvete lite ;). Vi har köpt biljetter till Christer Sjögren på Tyrol i september för två. Trerättersmiddag och bra platser framme vid scenen hoppas vi skall falla damen och hennes kavaljer i smaken.

Jag har dock ringt henne nu på kvällen - men hon var lite uppe i varv tror jag - för totalt med den tid jag pratade med moster R tillsammans med den tid jag pratade med mormor var inte mer än 1 minut och 36 sekunder. På den tiden fick jag iallafall veta att hon fått massor med blommor men inte öppnat några presenter så hon kunde inte tacka för något ännu.

Nu ringde syster J för en liten uppdatering om dagens äventyr som hon bevistat. Kusin L hade visst ringt för de letade efter barnbarnspresenten - för nu hade det lugnat sig så de skulle öppna presenter. Mamma hade visst burit in den och överlämnat den, men var den är just nu - det visste de inte. Ja, det vore ju ljusblått om de slarvat bort den i den allmänna villervallan. Ett kuvert i en presentpåse från Systembolaget - kan någon ha kastat den?! Fortsättning följer.

****************************************************************************

Kan för övrigt säga att L sa att han ville ha sina nappar ett par gånger ikväll när jag låg bredvid honom och på det svarade jag bara "jaaa..." och inget mer - och efter en stund så sov han. M hade inte somnat när D var tvungen att resa sig från hans säng för att hinna i tid till sin innebandy - så sedan bytte jag bara säng och klappade en liten stund på ännu ett litet rastlöst huvud. Och sedan blev det tyst :).

Mitt nästa mission blev att stryka T:s senaste alster i pärlplatteväg. Hon är verkligen i sitt skapar-esse just nu och hon gör riktigt fina pärlplattor med jättefina motiv på i vackra färger. Hon hinner inte mer än avsluta den ena förrän hon börjat på en ny. Lite lagom meditativt att sitta och pilla med små plastpärlor kan jag tro. Idag tog hon ut hela burken och plattan och satt ute på föreningens allmänna trädgårdsmöbler här ute :). Så - då kombinerade hon frisk luft och skapande. Duktig tjej ;).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Just ja, GRaTTiS PÅ NamNSdAGen J och T!!! Glömde bort. Sorry. Grattade kusin L, men inte kusin K eller mormor...vette 17 hur jag lyckades hålla isär det där...förnamn vs mellannamn kanske... : /

Hursom, ditt namn stod på biljetterna (i egenskap av bokare förmodar jag, pyttelitet iofs) så OM hon tar förstoringsglaset kanske hon kan se det och undra varför... ; )


//j-sis

Anonym sa...

Hejsan!
Tänkte bara berätta slutet på mormor-present-historien..... Det visade sig att Mamma V hade lämnat över en vad mormor tydligen ansåg vara en tom presentpåse från systemet eftersom den direkt åkte in i "återvinnings-skåpet" i köket eftersom den var så fin och nog kunde användas någon annan gång.... Så för en gångs skull var det ju bara att hon inte slängde "tomma" påsar. För övrigt kan jag meddela att blev hon jättenöjd med vad som var i kuvertet i den "tomma" påsen. Tack för bra jobb med presenten MammanJ och J-sis! =)

kramar
Kusin L