lördag 24 maj 2008

Tack för alla grattis!

Passar på att slänga iväg ett grattis på bröllopsdagen idag till herr och fru R på andra sidan Atlanten och herr och fru B i en annan del av denna kommun :)!!

Må ni alla leva lyckliga tillsammans i ytterligare många många år!

*********************************************************************************

Mamma och pappa har just åkt vidare till bekanta i Västerås. Syster J med familj kom inte ner med tanke på lille O:s sjukdom tidigare i veckan. Nu ska vi bara ladda om för grillning och tårtfika med familjen L. Imorgon kommer svärfar med familj - så då blir det tårta ännu en gång :).

Jag har presentats med en jättefin pärlplatta och en duk av T - sovmorgon lördag och söndag av mina söner, en jättefin mugg att ha på jobbet av min kollega A, lite pengar av svärfarmor, en massa kort, sms och ett gäng med telefonsamtal och så en sådan här kamera av D + mamma, pappa, systrar med familjer och mormor.



Det är en Canon Power Shot S5 IS - suuuperfin! Ska sätta mig ner och läsa igenom alla roliga saker man kan göra med den - och sedan får vi se om jag omvärderar mitt beslut att inte lägga ut bilder på familjen här :).

*********************************************************************************

Förresten - kladdkakan tillsammans med grädde och hallon gjorde succé på jobbet, så här kommer receptet - jag lovar, det är faktiskt en av de absolut godaste kladdkakor jag har ätit!


Gudagod kladdkaka:


175 g smör
3 dl socker
1 1/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 dl vispgrädde

Smörj en form med löstagbar botten och bröa med cocos.
(Jag använde dock en vanlig pajform - det gick utmärkt!)
Blanda ihop socker, kakao och vaniljsocker i en bunke.
Smält smöret i en stor vid kastrull. Ta kastrullen från
värmen och rör ner socker- och kakaoblandningen.
Rör ner ett ägg i taget. Blanda ner mjölet och sist grädden.
Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen
av ugnen, lite drygt 20 min.
Låt kakan svalna och ställ sedan in i kylen. Servera med
vispad grädde och ev några bär av valfri sort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åååh vilket smarrigt recept! Detta ska jag absolut pröva. :)