torsdag 7 augusti 2008

Back again....

Så var man hemma igen då. Hemresan tog vi i ett sträck och den gick på ca 4,5 timme bara. 3 av dessa körde jag. När D envisades med att vi skulle åka mitt på dagen hela vägen, så sa jag bara helt frankt att då fick HAN sitta bak och ta hand om barn som ev blev less o s v. Men, det gick för det första mycket fortare än vad vi trott - någonstans mellan 5 och 6 timmar hade vi tippat på och dessutom så sov de minsta en bra bit av vägen. T fick en ny film när vi var på GeKås - "High School Musical" så hon tittade på den nästan hela vägen, igen och igen. Hon är såå lycklig för den!

Ja, en liten rapport kanske? Vi åkte ju då till Motala i lördags för att besöka D:s storasyster C med familj. Hemma i deras hus bor förutom hon då, hennes make M och deras dotter E som är 6 år. C har också två barn sedan tidigare - S som fyller 23 i oktober och A som fyller 21 i september. Till vår stora glädje så kom både S och A dit tillsammans med S:s flickvän, och åt middag. A brukar i stort sett alltid komma när vi kommer dit, men S är inte fullt lika social. Men, nu kom de båda två - och det var verkligen kul!! Vi åt gott och hade jättejättetrevligt! OCh tjejerna lekte massor - det var också roligt! De fann varandra direkt och sedan såg vi knappt röken av dem :)! Våra småkillar hittade E:s rum och bl a en robot och en dinosaurie som lät samt en liten leksakskeyboard - så då var lyckan gjord. Dem såg vi inte heller av speciellt mycket!

Sedan åkte vi då vidare till Varberg och "Lejet" eller Träslövsläge som det ju heter egentligen - i söndags. Tog in på Eja-Märtas Gård, ett vandrarhem jag rekommenderar varmt. Fräscht och välskött på alla sätt du kan tänka dig! Vi har bott där tidigare också, så. Sedan åt vi middag med D:s faster, farbror och farmor på kvällen. D:s kusin C (den nyblivne 30-åringen) dök också upp som gubben i lådan när vi precis var på väg därifrån.

I måndags öppnade sig ju så himlen över oss - så vi passade på att gå på GeKås i Ullared. Tillsammans med typ 100 000 andra människor (jag överdriver så klart, men bara så ni förstår..) D pratade med en tant på vandrarhemmet någon dag senare, som också varit där samma dag. Hon hade visst varit där typ 15 gånger tidigare - och i måndags var den allra värsta hon varit med om någonsin. Men, vi kom efter de hade öppnat, så det var inga köer in - och trots allt är man förberedd på kö-kaos med alla kundvagnar och har laddat upp med lite extra tålamod, så - jag tyckte det funkade bra! Vi hittade allt vi hade tänkt oss, och lite till :). Vinterkläder, fodrade galonkläder, fleecetröjor, baddräkter och badshorts, kalsonger, strumpor, mössor, vantar - ja, lite av varje för väldigt billiga pengar. Nu har vi laddat upp rejält!

Tisdag då for vi till Liseberg. Det var perfekt tivoliväder - grått men inte för kallt, och inte en droppe regn. Det var en riktig höjdare med det enda smolket i glädjebägaren att Balder tyvärr drogs med tekniska problem i början av dagen, så när de väl öppnade den så blev köerna sanslösa på en gång, så den fick vi skippa. Den riktiga höjdaren tyckte vi nog allihop var dock Flumeride som alla fick åka. D provade Kanonen (framför allt starten var häftig) och Uppswinget (som var superläcker tydligen) och Uppskjutet också. Jag åkte typ Bergbanan förutom det jag åkte med barnen. Framför allt för mig var det en missräkning att Balder strulade, eftersom jag ju framför allt älskar bergochdalbanor och Balder är ju outstanding när det gäller det!!

På kvällen åt vi middag hos D:s farmor - mat hämtad från Laxbutiken (det kan jag också rekommendera om ni är i trakterna - supergod mat - på väg ner mot Falkenberg typ). Vi trodde ju i vår enfald att efter en heldag på Liseberg och lite mat, så skulle barnen sjunka ner i soffan framför DVD:n vi hade med oss - men icke... De var väl övertrötta eller något där de slogs med prydnadskuddar och levde om. Så, vi fick bryta upp och åka "hem" med dem.

Onsdag så ville jag ta en sväng till GeKås igen, för att få kika lite till mig själv. Det hann jag inte med, med en suckande gubbe i släptåg på måndagen - så jag och M drog dit och D fick ta L och T med sig och kolla på havet och käka glass och så där. Jag iddes inte köpa några byxor mer än ett par svarta plyschmysbyxor (urmyysiga) för en hundring - men ett par fleecetröjor för 70 kronor styck och lite annat smått och gott fick jag handlat. Det är dessutom lite mysigt att bara åka iväg med en av killarna. Att liksom hinna prata klart med en i taget eller hur man skall säga. Onsdag kväll sedan så åt vi middag hos D:s faster och farbror igen. Där var också deras kompisar från Göteborg som just nu passar deras hus och några av hundarna (de två Lagottosarna och den ålderstigne Leonbergerhannen). De åkte på vattenläger med de övriga tre Leonbergerhundarna i morse, nämligen. Vännerna från Göteborg har dels en fyraårig Leonberger från D:s fasters kennel, dels en tvåårig Welsh spaniel (någonting...) och så en tio veckor gammal Leonbergervalp som de just hämtat från Finland. Åååh, gissa om hjärtat smälte?! Framför allt på T som nu inte gör annat än önskar sig en sådan själv...

Leonberger är ju en mycket trevlig hundras på många sätt. Lugn som få, skäller och slickar typ aldrig - oerhört stabil så där. Och snygg! Men, det är ju en rejält stor hund, med MYCKET päls... Så, jag kan väl säga som så här: Jag tror inte det... Men, D säger ju att han ska ha en, och visst - en hund kan väl få bo hemma hos mig, men JAG skall inte ha någon. När barnen väl lämnat småbarnsstadiet och småbarnspasset liksom är över - inte fasen drar jag på mig den typen av passande igen då?! Aldrig i livet!!!

Nåja, nu är vi hursomhelst hemma igen då. Nöjda med vår tripp som gått hur bra som helst och vi har haft det toppenbra! Men, lika nöjda med att vara hemma igen :).

Vi hörs vidare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh det låter som ni har haft det bra!!
Klart ni ska ha en Leonberger... *fniss*

Recensionen kommer nog imorgon eller under helgen, ska lägga mig och läsa nu!