lördag 30 augusti 2008

Flickan under gatan

Jag har just läst klart "Flickan under gatan" av Roslund och Hellström.

Den rekommenderas!

Det är två parallella historier som är lika hemska båda två, på samma tema. Det allra värsta med dem, är att namn och personer är fiktiva - men båda berättelserna är helt och hållet verklighetsbaserade.

Det riktigt hemska med det hela är egentligen hur de allra flesta reagerar. Man reagerar med förfäran, med förtvivlan och förskräckelse. Man tänker att man borde göra något och kanske man t o m sätter in pengar till någon organisation, ett par gånger. Det är inte den reaktionen som jag menar är hemsk.

Det hemska är sedan - då, när man återgår till sitt vanliga liv (de allra flesta av oss) och återigen "glömmer" bort ursprunget till boken. Sanningen bakom. Människorna bakom. Att sådant finns och existerar. För vissa av oss närmare än vad vi vill tro och veta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den bokne ska jag lägga på minnet för att läsa när jag läst mig igenom högen av böcker jag har som väntar.

Funderar på bild till din blogg...kommer inte på nåt så här på rak arm, går dina tankar till nåt särskilt?

Tack för länken till Rönnings blogg, den har jag slarvat bort för länge sen. Kul att det blir en bebis till!

Kajsa sa...

Tack för tipset. Jag har läst ett par av deras böcker tidigare, jag lägger till den här på önskelistan.

Anonym sa...

Tack för tips! Får väl e vad man får för böcker framöver här. :) Hoppas ni har en skön helg! Kram!