lördag 16 augusti 2008

Fascinerad av matematik

Igår fastnade jag (vi) framför en film på 4:an tror jag det var, som handlade om jordens undergång. Med hjälp av matematiska formler och geofysiska kunskaper utöver det vanliga räddade dock snillena vår kära gamla planet.

Jag fascineras storligen av människor med den där hjärnkapaciteten, som liksom lägger ihop 1 + 1 + vadsomhelst och får ekvationen att gå ihop. Jag älskar det logiska i formler o s v, det finns ju nästan ingen skönare känsla (nej faktiskt!) än när en ekvation/ett problem får sin lösning, när allt faller på plats och den där underbara upplysta upprymdheten tar plats i hela kroppen och den lätt skavande oron över det olösta bara försvinner som morgondimman när solen går upp... Så, även om filmen var "sådär" så gillade jag den eftersom det handlade om just det där. Jag gillar serien "Numbers" också av samma anledning, även om jag inte följer den slaviskt - men, inledningen på programmet är häftig när de pratar om hur man faktiskt använder matematik precis hela hela tiden i sitt dagliga liv. Det är så sant som det är sagt, och det är så coolt! :)

Ja, för att återgå till mer triviala saker så blev det ingen luftballongfärd idag, som vi misstänkt. Så, vi får väl se när nästa tillfälle dyker upp.

Inga kommentarer: