söndag 17 augusti 2008

Radhus...

Åh, vad vi våndas just nu...

Å ena sidan så ligger radhuset vi var och tittade på idag, på ett suveränt ställe där vi gärna skulle bo (läget där vi bor idag är iofs väldigt bra det också!) med trevliga grannar och många barn o s v. Potentialen för vad det skulle kunna bli av boendet är hög också. Man kan göra väldigt fint och det kan bli såå bra. Men, det är ju det där men:et också.

Utgångspriset hyfsat högt (2,3 miljoner) för det skick som huset trots allt är i. Nu skall man vara medveten om att priset som så - om man jämför med andra radhus i andra områden, är rätt så bra (men det är ju iofs sådana som kanske är mer fixade o s v), men om man jämför med "all time high" i just detta lilla område så är det 2,8. För ett hus som var betydligt mer fixat än detta.

Det är såå mycket som måste göras i detta - från ombyggnad av ventilation i källarplanet till omdragning av el och byte av fönster. Det som dock är bra - är att var jag än nosade så luktade det inte fukt eller något ditåt någonstans. I köket luktade det bara lite gammalt, men det var inte farligt alls - och hur det än är räknar vi med att göra om hela köket om vi skulle bo där.

Vi stöter och blöter just nu om vi orkar. Och - om vi får in det i budgeten. Trots allt är det ju lite så att man vill vara säker på att man inte drar iväg i kostnader som man liksom inte har täckning för om man nu skulle vilja sälja en vacker dag. Visst, gör man mycket själv så kan man säkert komma ner i kostnad, men å andra sidan - vem vill bo i en byggarbetsplats i 5 år och försaka allt annat under tiden? Mycket måste nog lejas bort ändå, för att vi skall överleva som familj.... Ja, ni förstår.

Så, jag tänkte bara jag skulle lämna en liten rapport. Nu skall jag gå ner till D igen och fortsätta fundera och räkna. Hur man än vänder sig så har man ändan bak - det är iallafall ett som är säkert...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Jobbiga funderingar hörru. Jag avundas er inte, men säker på att ni kommer fram till rätt beslut. Lycka till! Kram

Anonym sa...

Att leva i ett evighetslångt renoveringsprojekt tär på en - det vill jag lova. En sak är då säker, den dagen vi flyttar så blir det till ett ställe som är antingen tip-top renoverat - eller något nybyggt. No more renovering! ;)

Det låter lätt som att det är värt att buda på det radhuset som är i bättre skick, även om utgångspriset är dyrare. Ska man börja renovera källare och så, ja - då kan det ju lätt dra iväg! Köksrenovering är ju också kostsamt.

Lycka till i djungeln - vad ni än väljer! Och - området är ändå kanske viktigast. Ett område kan man liksom inte fixa till, det bara är. Ett hus KAN ju alltid fixas. :)

Svamligt från mig.. godnatt!

Anonym sa...

Hej min vän! Jag har startat en blogg! Jag har funderat länge på det och nu har jag tagit tagit saken. Jag vet inte riktigt vad jag ska med den till, men eftersom jag tänkt på det så mycket så känner jag att jag måste prova i alla fall. Kanske den kan vara liite intressant för dig - att veta lite vad jag har för mig. Jag vet ju det mesta om vad du gör eftersom jag alltid läser din blogg! En sak! Håkan HEllström kommer till Falun och Magasinet den 25 oktober. Vad sägs om att komma hit och parta lite? Boka genast en biljett innan de tar slut!Ska fråga Kattis med! Jag har redan boka såklart! Det vore helt underbart kul om ni kom! Kram Kram

Anonym sa...

trodde att adressen skulle komma med i kommentare - men icke - undrar hur man gör då? I alla fall är adressen till min blogg

http://evesplace.blogg.se/

kika gärna in!

Anonym sa...

Jaaaaaaa! Du måste måste komma! 375:- kostar biljetten! Lyssna in dig på honom så kommer du över din allergi. Efter hans framträdande på Peace & love i sommar försvann alla små utslag jag ev hade kvar och de kommer aldrig mer dyka upp! Han är fantastiskt bra live och kan inbillar mig att det på en konsert där de tar in 1500 personer blir magiskt! <3 KOM!!