söndag 1 februari 2009

Avkopplad - bortkopplad

Jaha, tänk vad en helg går fort!

Har haft det jätteskönt! Sommarstugan vi har bevistat ligger i ett stort sommarstugeområdet vid havet i Hälsingland. Man åker i ca 30 minuter in från motorvägen och sedan är man framme. Där är det tyst. Inga billjud i stil med dem man hör jämt härhemma. Och där är snön illande vit - till skillnad från den gråa och svarta snön man har här.

Vi fick inleda med att skotta snö - som tur var så var det 5 minusgrader när vi kom fram, så snön var inte så blöt = tung, så det gick bra. Men, helt ärligt - på lördag morgon när jag vaknade så undrade jag varför jag hade ont i typ bröstmuskeln.. Hmm, träningsvärk?! Nyttigt!!

Fredagskvällen annars innehöll en rätt försvarlig mängd vin och en ännu större mängd tjejsnack. Jättemysigt!!

Lördagen tillbringade vi som jag sagt: tog en låång promenad med de båda hundarna som var med (en flat och en schäfer) och fikade sedan kladdkaka, satt och pratade, tog en halvslumrande middagslur, läste lite, tittade lite på TV, åt otroligt god mat (hängmörad entrecote med en örtsås och en sås gjord på bl a balsamvinäger och provencalska kryddor) och satt och slötittade på TV och pratade strunt.

Tyvärr tog ju då helgen slut alldeles för fort - för vips var det ju då söndag och det skulle packas ihop, städas av och vända åter hemåt. Stärkta för all del - men också med ett sug efter mer. Så skönt att ta en "paus" i tiden.

Så, idag har jag inga åsikter om nästan något alls, eftersom jag varit hyfsat bortkopplad. Att slötitta på TV ger just inga bestående minnen, haha! Mer än att Ingo då lämnat jordelivet. Det är honom väl unt, att återigen få vara frisk och stark någon annanstans istället för fast i en dement kropp här.

Nu tänkte jag titta på "Kibbutzen i Falun". Jag är lite nyfiken eftersom jag vet att i grannhuset, när jag fortfarande bodde hemma - bodde sonen till en judinna som flydde undan Hitler. H:s mamma, D, S och J:s farmor alltså. Hon kanske var med bland dessa? Så, jag tänkte titta.

Inga kommentarer: