lördag 28 februari 2009

Till optikern

Nu har jag äntligen gjort slag i saken och besökt optikern för att få till en ordentlig synundersökning (det var alltför länge sedan sist) och för att få glasögon som jag känner mig bekväm med att använda. Jag har haft glasögon sedan rätt många år egentligen, men varit superdålig på att använda dem nästan jämt. Men, eftersom jag har ett oerhört datorintensivt arbete så frestar detta på ögonen rätt bra, så jag har ett längre tag tänkt att jag måste se till att göra något åt saken. Jag ser egentligen rätt dåligt...

Så, idag har jag varit på synundersökning. Som jag redan visste är det rätt så stor skillnad på mina båda ögons synskärpa. Jag är översynt på båda ögonen och lätt astigmatisk. Man kan lugnt säga att det ena ögat får kompensera rätt häftigt för det andra eftersom jag har +0.50 på ena ögat och +1.75 på det andra! Så, det "friskare" ögat blir nog mycket tacksamt om jag börjar använda glasögon lite mer.

Vilka bågar jag valde? Ja, eftersom jag gick till Specsavers där D också är kund, så fick jag ju två par glasögon för priset av ett så jag valde de här från Jasper Conran:



och dessa, från Osiris:



Båda bilderna är lånade från Specsavers hemsida.

Nu skall det väl bli lite ordning på glasögonanvändandet, får man hoppas!

För övrigt kan jag berätta att idag har jag ätit tonfisk och smaksatt keso till lunch och till middag blev det en köttbit, tomat, oliver och blomkålsmos. Mamma tipsade mig om det sista där, från någon LCHF-kokbok som hon har (hon kör den varianten för närvarande, med vad jag förstår gott resultat..). Jag kokade blomkål mjuk i mindre bitar i hälften vatten och hälften matlagningsgrädde som jag saltat. Hällde av, körde med elvispen och blandade i Philadelphia-ost. Supergott blev det!!!

Och om kvällens begivenheter säger jag så här:

Jag ser fram emot "Wild Kids" som är ett av mina favorit-barnprogram för närvarande. Börjar kl 19.

Och vad gäller Melodifestivalen: Jag har förhandslyssnat den här veckan också och Agnes känns solklar. Star Pilots låt är inte helt och hållet fel. Sarah Dawn Finer, tjaa - jag gillar inte hennes sch-ljud hela tiden och låten känns otroligt förutsägbar. Malena Ernman - förstod hon inte förra gången hon var med (för det var väl hon??) att opera inte passar i det här sammanhanget?! Ge upp! Vidare så avskyyyr jag Thor-Leifs och deras låt! Blääää! Jag är svag för Susanne Alfvengren sedan skivan som min kompis E spelade på LP när vi var yngre med textrader som "for det är liksom magneter inbyggde i min soffe den som jag köpte när jag gick på sta´n igår..." - men denna låt känns otroligt seg, det lilla jag hört... Lite gung blir det av Next 3, absolut. T ville dock inte höra klart på den, hon tyckte inte om den alls. Sahlene och Haukaas Storeng då? Ja, dem tror jag på tillsammans med Agnes. Ja, och så kanske Star Pilots och sedan?! Jag ber på mina bara knän att det för allt i världen inte skall bli Thor-Leifs, bara!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lite mattips. Läste att du köpte kebebrulle en dag och struntade i brödet. När jag körde den där maten brukade jag ta kebabsallad. Jättegott och då är inte brödet med alls. Recept på en god, enkel grönsaksröra som passar till allt: zuccini, champinjoner, lök, salt & peppar, lite soja. Steks ihop i en stekpanna och kan användas som sido- eller huvudingrediens. Parmesan kan strös över. :)Gott! Ugnsrosta morötter, lök, paprika, rotfrukter du gillar, zuccini. Strö flingsalt över, mums!

Anonym sa...

Najsa glajjor!! Kan inte minnas när jag såg dig använda dina fd senast. Gillade Conran bäst. : )

Mamma J sa...

Jag också. De andra är också snygga, men JC-brillorna är förstahandsvalet :). De andra fick jag ju "på köpet"...