söndag 1 mars 2009

Vasalopp och Melodifestival

Vilken fantastisk Vasalopps-söndag som vädergudarna bjuder på idag! Underbart väder och perfekt före! Vi har dock inte slagit på TV:n förrän nyss, så vi har missat den förtätade stämningen i starten och allt det andra, men nu tittar vi lite grann iallafall...

Jag skulle gärna vilja vara den där som, lite otippat, skulle kunna säga vid en fråga eller en diskussion "Ja, jag har åkt Vasaloppet" som den mest självklara sak i världen. Och liksom ge omgivningen en annan bild av mig. Men, från den önskan till själva genomförandet är det ungefär ett ljusår. Framför allt med tanke på att jag avskyr långfärdsskidåkning och inte har stått på ett par sådana skidor sedan jag var 11 typ. Det är möjligt att jag skulle kunna tycka annorlunda nu, sådär 27 år senare - men varför köpa dyr utrustning för att testa?! ;-)

Melodifestivalen då. Petra Mede skötte sig hyfsat igår också, tycker jag. Hon har samma pinsamma minspel dock - men var en smula mindre plump (att vara plump är så gott som en dödssynd i min värld - jag vrider mig som en mask...) Men, vad hände med röstningen?! Efter första omgången höll vi tummar och tår för att Agnes, Star Pilots, Anna Sahlene och Maria Haukaas Storeng, Sarah Dawn Finer och så misstänkte vi att Thorleifs skulle gå vidare även om vi hellre hoppades på Malena Ernman. Till finalen tänkte vi oss sedan Anna & Maria och Agnes med Sarah Dawn Finer och Star Pilots till Andra Chansen...

Och så gick inte ens Anna & Maria vidare till andra omgången?! Que´?!

Och hur hamnade Malena Ernman direkt i final?!

Och så blir jag så irriterad på att också Andra Chansen skall byggas upp som dueller (allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt, skit-SVT!!) - för det innebär ju att eftersom Star Pilots ställs emot Amy Diamond så kommer inte båda dessa att komma med till finalen... Och Sarah Dawn Finer ställs emot Scotts. Det kan ju innebära att vi slipper de bajsnödigt rimmande dansande deodoranterna, men det kan ju vara så att de slår ut henne också. Dubbelt skit alltså!

Om inte svenska folket kan påverka det stora public service-företaget som ju alltså är satt att ge oss "allmän service" - vem kan då?! Om i stort sett hela publiken tycker att upplägget är felaktigt, hur får man dem att lyssna?! Borde de inte rimligen lyssna?! Tjurskalliga gubbar!!!

För övrigt bjuder dagen på en promenad i det vackra vädret till det stora aktivitetshuset vi har i vår närhet för att köpa en födelsedagspresent till gudsonen som fyller 15 (!) på tisdag.

Iiih, det är MARS!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har inte tittat på MF alls denna omgång men gårdagens omgång råkade vi hamna framför (var hemma hos M & T och de tre barnen). Lyssnade väl inte jätteuppmärksamt på alla bidrag men vid snabbgenomgången föll jag för den där latinoinspirerade låten. Eller nä?! Jag verkade iaf vara ensam om det. Hursom, de övriga kändes antingen blek-bleka eller helt malplacerade (läs: Malena).

Har ju hört talas om den s k "Internationella Juryn" men att det inte ens skymtade en representant från denna förvånade mig lite. För att inte säga MKT. Är det bara ett alias för C. Björkman eller?? Så att han får med SIN favorit från varje omgång till finalen.