måndag 2 mars 2009

Vilken sida?

Vilken sida sitter du på i bussen?

Jag åker ju då buss till jobbet på måndagar - eller som vi säger här i den här delen av landet = jag åker kommunalt...

Hursomhelst - jag har insett att jag i stort sett alltid sätter mig på höger sida (om man ser till färdriktningen) och kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Det har slagit mig, eftersom en av bussarna jag åker är en s k motorvägsbuss och alltså kör rätt fort en bit av vägen, att det kanske är osmart. OM bussen skulle välta så är jag ju närmast vägrenen och riskerar att falla ut genom ett trasigt fönster eller klämmas av andra passagerare från den andra sidan eller så.

Men, å andra sidan så är jag ju - i alla andra lägen - längst från all annan trafik som ju kör om eller möter på andra sidan av bussen...

Så, var brukar du sitta? Sitter du, som jag, alltid på samma sida? Och vilken sida tror du egentligen är "säkrast"?

7 kommentarer:

Ango sa...

Nu pendlar jag inte längre med buss, men på den tiden när jag gjorde det satt jag mest på vänster sida. Varför? Inte en blekaste aning. Det bara blev så. Visst funderade jag på vad som kunde hända om det hände en olycka. Om bussen välte (vilket den kan göra åt vilket håll som helst, men av någon anledning känns det mest logiskt att den alltid välter åt höger ;)) så skulle jag landa mjukare...på de som satt på höger sida ;).

Kram
/Ango

Lina Nyberg sa...

Jag sitter alltid på vänster sida i bussens färdriktning. Varför vet jag inte. Jag har väl mest vatten på höger sida i hjärnan och behöver få balans.

Anonym sa...

Jag åker nästan alltid buss till och från jobbet och jag väljer alltid att sitta på vänster sida i färdriktningen om det finns plats där. Helst sitter jag också i närheten av bakdörren, men varför det är så vet jag inte. Jag har fått för mig att högerhänta brukar välja vänster sida och att vänsterhänta väljer höger sida i första hand, men det kanske bara är något jag har fått för mig?

Anonym sa...

Jag placerar mig gärna på vänster sida i bussens färdriktning. Har nog inte att göra med något annat än att jag alltid suttit (undvek setat ;-)) på vänster sida i bilen när jag var liten!

Anonym sa...

Jag sitter nog oftast till vänster (i färdriktningen). Har inget med säkerhet att göra utan jag tror faktiskt oxå att det (i mitt fall) beror på att jag är högerhänt och använder denna till att stödja mig med och "svinga" om kroppen för att landa på ett säte...

Varken mer eller mindre komplicerat än så. ; )

Anonym sa...

Oj, det är jätteolika. Där det finns plats, typ. :)

Mamma J sa...

Hmmm... Eftersom jag är högerhänt jag också, så borde jag ju alltså också sitta på vänster sida... Får fundera lite till på om jag skall byta :).