tisdag 3 mars 2009

Hemliga betyg

Jamen, alltså... Det är väl klart att det finns grader i helvetet, som man brukar säga - men, tycker man att man har fått superlativer i ett betyg så tror jag nog att det stämmer rätt bra.

Läs skrämselartikeln här

Har ju själv arbetat med att både skriva betyg och läsa/tyda betyg vid anställningar och att det skulle finnas så otroligt subtila regelverk för att skriva ut att någon är kass, det tror jag inte ett ögonblick på.

Visst, man använder ett lite annat språk när man verkligen rekommenderar någon - men att något i stil med "vi önskar honom lycka till på sitt nya jobb" skulle betyda något negativt, ställer jag mig starkt frågande till.

Jag kan ta ett exempel. Jag avslutade en provanställning för en tjej en gång. En jättegullig tjej som tyvärr inte passade riktigt för det hon skulle göra på det företag som hon och jag arbetade. Döm om min förvåning när hon något senare ber mig vara referens för henne! Hursomhelst - det gick toppenbra! Det ringde en och ville ha referenser på henne och efter att ha förstått vad hon hade sökt för jobb, så kunde jag med gott samvete rekommendera henne eftersom de kvaliteter som jag hade sett hos henne skulle komma till sin fulla rätt där. Så, bara för att en person inte var världsbäst på det ena - så behöver det ju inte betyda att den är världskass på allt ;).

5 kommentarer:

Ango sa...

Jag håller med dig! Jag har också arbetat med personalrekrytering och inte sjutton har jag märkt (eller använt själv) något krypterat språk i referenserna. Börjar också fundera över vad det står i mina ;). Jag har alltid antagit att det som står är det det betyder, typ...
Nej, jag tror inte på det där, alls.

Kram
/Ango

Lina Nyberg sa...

Jag tror inte att det handlar om avancerade koder utan bara "läsa mellan raderna".

Mamma J sa...

Men, man kodar inte fullt så mycket som artikeln vill låta påskina, det är väl mest det.

Visst man kan använda olika tungt viktade ord - men att inte mena "lycka till" utan något negativt, det tror jag inte på alls...

Men, visst har mer värderade medarbetare fått betyg med tyngre laddade ord än de som kanske inte varit fullt lika strålande. Men, inte så att orden i sig inte betytt det de står för. Bra är bra och fantastisk är fantastisk. Om du förstår hur jag menar..

Nenny sa...

Och tänk alla stackars personalchefer som hade för avsikt att ge ett bra betyg som då har misslyckats totalt för att de inte kunde koderna ;)! Skämt åsido, vissa läser säkert mellan raderna och lägger in stor betydelse i orden och särskilt när det kommer sånt här och spär på det hela.

Förresten, det är inte Thilde som är sjuk utan Simon. Riktigt dålig är han, hade aldrig orkat ha något av syskonen hemma då han bara legat utslagen hela dagen (utom den stund han var med mig och bytte ett par byxor samt hämtade syskonen).

Paulinas blogg sa...

Tack för du skrev i min blogg.



kramar paulina