söndag 29 mars 2009

Uppdaterat

Jag har äntligen uppdaterat informationen om vad jag läser just nu - ute i högerkanten. Har insett att jag nog inte kommer att läsa klart Mia, Sanningen om Gömda just nu iallafall (och bara för att jag skriver ut det så fick jag plötsligt en liten tanke om att kanske, kanske ändå?! Vad knäpp man är va´?!)

Anledningen till att jag lade bort den var ju att jag retade mig något otroligt på sättet författarinnan skrivit boken, hur hon liksom sågar allt som Mia sagt och gjort på grundval av att hennes karaktär kanske inte alltid har varit den bästa. Men, däremot så står en massa andra människors utsagor fullständigt oemotsagda - utsagor som man kanske också hade kunnat vara något mer kritisk emot innan man publicerade dem. Jag tror det finns flera personer vars karaktärer och sanningskänsla nog hade kunnat ifrågasättas lite mer, om man säger så.

Jag tycker personligen att hela boken andas en stor bitterhet och en enorm avundsjuka. Jag upplevde det som att det inte fanns några som helst nyanser i det hela. Och därför lade jag bort boken en tid och tänkte att jag kanske skulle ta upp den igen så småningom. Så har det dock inte blivit - än iallafall.

Det har alltså gått ett tag sedan dess och dessemellan har jag läst bl a Livets aviga och räta - en lagom ansträngande må-bra-bok som säkert hade varit ännu bättre om jag varit sticknings-intresserad, även om det absolut inte var/är något krav.

Jag började också på Vi, de drunknade och tvärtemot mina tidigare principer så lade jag bort också den för att jag liksom inte kom in i den. Mest tror jag att det beror på att jag inte riktigt är i en läsperiod (då går det undan och böckerna prioriteras högst!) och därför månar mer om den inspiration och läs-tid jag har och därför inte ids hålla på med något som känns segt. Men, jag kommer nog tillbaka till den vad det lider. Bara inte nu.

Jag har också läst om Tisdagarna med Morrie - min favoritbok alla alla kategorier. Jag liksom behöver komma tillbaka till den ibland för att få mig lite livsklokhet och eftertanke. Det svenskspråkiga ex som jag fick av Ango kommer jag att hålla hårt i. Nästa gång jag får för mig att förära någon ett ex av den boken, får det bli på engelska! Har du som läser detta, inte läst den - så rekommenderar jag dig verkligen att göra det.

4 kommentarer:

Angie sa...

Jag har sagt det till dig tidigare men det tål att upprepas - jag längtar verkligen till när jag har tid att läsa bara för nöjets skull.

Anna sa...

Jag har också perioder då jag läser mer eller mindre. Jag försöker att alltid ha en skönlitterär på G för att få vila hjärnan från all kurslitteratur emellanåt. Förut läste jag alltid ut de böcker jag börjat läsa, även om de var ursega och dåliga men det har jag slutat med. Jag har helt enkelt varken tid eller energi att lägga på böcker som inte fångar mig. Inte så att jag slutar efter två sidor men ofta kan man känna om en bok är i ens smak redan i första kapitlen. Hoppas du hittar en riktig J-bok snart! ;) Kram!

thebromanders sa...

Jag har inte läst Tisdagarna med Morris, men sett filmen. Kanske skulle läsa den, om du nu rekommenderar den så varmt!

Mamma J sa...

Angie: Jag lider med dig!

Anna: Jag måste nog hitta den riktiga ron och inspirationen att läsa först, sedan så :). Jag tror den kommer med våren!

Mz Olsson: Ja, nu har jag ju då inte sett filmen - men ofta är ju boken bättre än filmen (tycker jag) - man får ju liksom med mer tankar och känslor på något sätt. Och den här boken handlar ju enormt mycket om just tankar och känslor...