lördag 21 mars 2009

Besviken

Nu har jag sett Robinson på TV4 Anytime. OK för att bildkvaliteten är bättre på vanliga TV:n och nog för att vår TV är större än vår bildskärm till datorn. Men, ändå - det är bra bekvämt att slippa all reklam! Plus att man får titta på den tid som passar en själv.

Men, för att återgå till själva programmet - så är min första sammanfattande känsla en svag smak av besvikelse.

För det första: Vad hade man gjort med den oslagbara signaturmelodin? Den som fyllt oss med förväntan varje gång programmet sänts tidigare? Den saken var nog den allra största besvikelsen, faktiskt. Jag kan inte för mitt liv komma ihåg hur den gick - den som var nu...

Sedan satt jag och irriterade mig på hur de satt ihop gruppen. Om jag inte fattat alldeles galet så har man sökt ledartyper framför allt. Jag menar - hur många lärare/instruktörer fanns det inte bland de som var med? Iallafall om man tittar på de som de presenterade (jag saknade en samlad kort presentation av varje deltagare). Och lärare/instruktörer är väl kanske inte allra mest berömda för att sitta passivt och bida sin tid? När det är för uppenbart att man lagt manken till för att skapa konflikter på det sättet, så blir jag lite irriterad. Det stör mig alltså. Jag tycker det är betydligt mer intressant när man mixar olika typer av människor och därigenom får se en gruppdynamik ta form på olika, kanske oväntade sätt.

Dessutom så tycker jag att Linda Isacsson kan lägga bort "Bonde söker fru"-snacket och låta bli att göra också Robinson till ett matchmaking-program där alla små pussar skall fram i ljuset och synas i sömmarna av alla. Det tycker jag har varit lite vilsamt i det här programmet tidigare, att sådana saker som det alltid annars fokuseras så ininorden på i många andra program - det har varit av "underordnad betydelse" eller hur man skall säga, i det här programmet. Det har liksom inte omfattats av formatet tidigare. Det här programmet har gått ut på andra saker.

Hursomhelst så kommer vi alldeles säkert att titta på detta även i fortsättningen - men som sagt - jag är allt lite besviken efter det här första programmet.

En sista sak också: OK för att det är ett träsk och inte en paradisiskt vacker strand. OK för att det är mygg och dåligt med mat. Men, vad hade man förväntat sig? Att sitta med gråten i halsen redan efter ett par dagar för att man utsätts för påfrestningar, gör ju att man undrar: Vad gör man där från första början?! Jag tycker nog att man kanske ska kunna förvänta sig att man klarar av att bita ihop lite lite mer när man har gett sig in i en sådan här lek. Eller?

Nu är jag rejält trött och tänker krypa till kojs. Imorgon är det jag som tar sovmorgon! God natt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var många starka personer, men det benar nog ut sig ändå, man märkte ju redan vilka som tar mest plats. Håller med dig om kärlekssnacket och pusselipuss och fjant. Inte i Robinson, tack! Var också besviken på musiken, mesigt. Och hur idiotiskt var det att riva delar av huset för att bygga en koja på en stensluttning??!? Där la hon ribban för sin fortsatta Robinsonkarriär.:) Gillade inte de där effekterna när kameran liksom springer fram eller när de presenterade deltagarna med skakig och randig bild heller. Och så dramatiken liksom "det här är helvetet, det här är det värsta jag varit med om, hungern är vidrig, blablabla". När de varit där i en dag. En??!! Nja, en sådär start tycker jag. Vi får se om det blir bättre. :D:D Kram!

Ango sa...

Jag tycker som dig att det var konstigt att det var så många ledartyper i gruppen (precis som att halva gruppen är från Sthlm). Det måste varit ett medvetet val, för att det skulle bli många konflikter redan från början.
Jag satt och retade mig på alla dessa gnällspikar. Vad sjutton trodde de när de sökte? Att de skulle sitta på en vit sandstrand och bara slappa? Kanske ett femstjärnigt hotell och mat serverad också? Nej, ville de ha det kunde de åkt på en solsemester istället. Hela vitsen med Robinson SKA vara att starkast överlever på en öde ö.
Gnällspikar var de hela bunten!

Kram
/Ango

Anonym sa...

Jag hade ju inte alls tänkt att titta för jag kände att det är ett program som inte borde göra comeback redan.. Men eftersom jag var hemma och vilade så tittade jag och nog kommer jag att fortsätta titta, men det är inte sådär som förr att det nästan pirrade i magen när det slutade och man längtade till nästa lördag (nu pratar jag svt:s variant och inte tv3 för den såg jag inte)

Men vad jag saknade allra mest var den klassiska Robinsonsignaturen....

Mamma J sa...

Preciis min känsla! Vi satt båda två "förr" och liksom förbannade att det var en hel vecka till nästa gång... Och nu?! Tjaaa, vi lär väl kolla, men?!