onsdag 18 mars 2009

Sluta tjata

Jag har lite dubbla känslor inför detta "mutande" som det ju faktiskt handlar om.

På samma gång som man ju vet att positiv förstärkning av ett önskat beteende fungerar bra, så är frågan om det skall vara så att man gör saker för att få saker. Att man alltid skall bli belönad och därför lär sig att aldrig göra något utan direkt egen vinning.

Men, å andra sidan - ibland så kanske ändamålet får helga medlen - och att få det "tjat-fritt" känns ju svårt lockande.

Vad tycker ni i frågan? Har ni någon form av belöningssystem hemma hos er?

12 kommentarer:

Lina Nyberg sa...

Ge 'na mat så blir hon tyst!

Mamma J sa...

Haha, katten?

Sara sa...

Hej Mamma J, jag gick in på "redigera Html" och klickade på "Återgå till mallstandardinställning för gränssnittskomponent" och sedan fungerade allt prima! Hoppas att det hjälper! =)

Mamma J sa...

Nääää, den där j-vla (ja, nu orkar jag inte vara väluppfostrad längre!) bilden ligger där den ligger trots att jag söker hjälp banne mig både här och där. Jag ger snart upp - jag tänker banne mig inte ha en blogg med snö i rubriken hela året runt... Blä!

Mamma J sa...

Sorry - åter till ursprungsdiskussionen!

Anonym sa...

Jag är skeptisk till "mutor". Att berömma en egenskap - hjälpsamhet, omtänksamhet osv. tror jag mer på.
Tjat händer till och från men jag tror mer på ansvar och kommunikation.
Man kan ju, som det är i artikeln, ha gemensamma mål för familjen! Det är ju jättebra, men inte som belöning för att man varit "snäll". Att hjälpa till hemma ser jag som ett "måste". Vi lever tillsammans och är en familj = man hjälps åt.

äsch, du vet ju min inställning till det hela *S*
Kram
Sophe

Nenny sa...

Jaha, så nu ska vi alltså muta barnen till att göra det vi vill, för ett par veckor sedan läste jag massa om att välja sina strider. Det skulle vara jättebra, och man skulle slippa massa tjat genom att låta barnen göra vissa saker för att det ju egentligen inte gör något om ex jackan ligger på golvet. Man hänger ju lika snabbt upp den själv och slipper lägga massa energi på tjat.
Det är alltså bara att välja metod nu...

Vi kör inga metoder alls, tjatar när vi orkar. Och många gånger har jag velat slänga ner allt i barnens rum i stora svarta säckar och bara hiva ut det. Men det kan jag inte med.

thebromanders sa...

Jag håller nog med Sophie här ovanför. Att hjälpa till hemma är ett måste, det gör vi tillsammans för att vi är en familj! Men tror att det där med "mutor" har sin plats också. Ibland kan det vara bra, tycker jag.
Du kommer väl ihåg att trycka på "spara"-knappen efter du har gjort nån ändring (angående din header, menar jag...) Det är en sån sak som jag kan glömma.

Ango sa...

Varför ska ungarna ha mutor för att lära sig det de SKA lära sig? Hur länge ska man hålla på och muta? När ska man sluta med mutorna? När de ska ha datorer och moppar i mutor? Hur reagerar ungarna då, när de aldrig behövt göra något utan att få ut något av det?
Nä, jag tror inte ett ögonblick på mutsystem, man skapar sig en hel massa nya problem för framtiden istället, när man anser att ungarna är för stora för systemet.
Jag tror på att låta ungarna lära sig tidigt att göra sin del av vardagsbestyren, och känna att en familj består av fler personer än en mamma. Jag fortsätter tjata. I min familj brukar jag få tjata i någon månad, och sedan är det en rutin så då behöver man inte tjata mer. UTAN mutor! Positiv förstärkning handlar inte bara om att man ska ge saker, utan att ge positiva ord. Beröm är viktigare än saker/upplevelser!

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Ni har förstås rätt. Man kan ha belöningar för vissa saker, men i vardagen så skall saker och ting ske i samspel med andra - för att man är en familj.

Anonym sa...

Som Mamma J skriver här ovan - vardagen ska kunna funka utan belöning, men visst ska man väl kunna sätta upp gemnesamma mål så att barnen har en liten morot. Det tycker jag nog att man kan unna både sig själv och barnen.

Anonym sa...

KOm på att jag måste få dela med mig av hur jag upplevt det flera gånger i mitt yrke. Om 6 barn sitter i sandlådan och gräver och 1av dem börjar kasta sand runt sig och jag uppmärksammar det barnet - då kan ni ger i backen på att fler gör exakt samma sak. Om jag iställer lägger uppmärksamheten på de som fortfarande "sköter" sig, då upplever jag snabbt en förändring hos det barnet som "stökar". Testa - det funkar. I de flesta sammanhang.