söndag 29 mars 2009

Vild fantasi

L har börjat slå oss med häpnad med sin väldigt livliga fantasi.

Idag exempelvis när jag och killarna tog en promenad ner till IKEA så frågade M om man kunde ha stenar inomhus. Jag svarade väl något i stil med att man oftast hade dem utomhus, men att man ibland kanske tog in dem och kanske målade på dem. Och så frågade jag om någon av dem visste vad det skulle föreställa om man tog en rund sten och målade den röd med svarta prickar. Jodå, de hade koll på att då såg stenen ut som en nyckelpiga. Och det var nu han började:

L: "Ja, och sedan så börjar den att krypa iväg!"
Jag: "Njaa, stenar har ju inga ben. Så det kan den inte."
L: "Jo, en gång när jag målade en sådan där sten och så satte jag den på väggen och då kröp den iväg. Den kröp ner till skogen där det fanns dinosaurier och tigrar. Och då åt en dinosaurie upp den! Det är därför du inte har sett någon sådan."

Igår var T på kalas - och eftersom pojken som hade kalaset har en släkting som arbetar på Skansen Akvariet så hade de ordnat med ett "djungel-äventyr" där de fick klappa en orm och ha den runt halsen, klappa en stingrocka, en spindel och en liten krokodil. Där fanns ju apor och en talande papegoja också - och allt detta berättade hon massor om när hon kom hem, varpå L deklarerade att han minsann också hade klappat en krokodil en gång. D försökte protestera men då fräste bara L till honom att han visst hade gjort det men att D faktiskt inte hade varit med då!!

Visst kan barn ha livlig fantasi - så man får väl hoppas att det går över (eller hur man skall säga utan att för den skull döda hans ju, fantastiska kreativitet - jag vill lova att han är busig också - ett annat uttryck för den!) Han är nämligen väldigt lik mig => min mamma => min morfar till utseendet - och den mannen hade ibland svårt att skilja sant från lite påhittat eller om man så vill friserat :-).

5 kommentarer:

Anna sa...

Haha, ljuvligt med nyckelpigan, och så logiskt. Klart du inte kan se den när den är uppäten! Vilket kul kalas T var på, spännande! Kram!

thebromanders sa...

Vilket kul kalas!
Och vilken nyckelpigehistoria!!

Angie sa...

Jag har för mig att dina pojkar är i 5 årsåldern. Det är en period då det händer mycket i fantasin och det är bara ett friskhetstecken. Om han har svårt att hålla sig till verkligheten om 2-3 år, då kanske man får klura lite på hur man ska ta upp det med honom =)

Humlan sa...

Med livlig fantasi kommer vi långt. Vad tycker du om boken du läser just nu? Den läste jag för inte så länge sedan.

Mamma J sa...

Hehe, ja de fyller 4 i sommar, så än ett tag får han fabulera rätt fritt :).

Boken jag läser just nu - jo, den är bra! Jag tror den kommer att bli en bok jag kommer tillbaka till faktiskt. Jag tycker om att lära mig nya saker när jag läser och den här gör man verkligen det av. Nu känner jag mig dock lite små-splittrad eftersom jag inte har tid att sträckläsa, haha! Nu har jag bara hunnit halvvägs ungefär och känner kanske inte riktigt att "ajdå nu hann jag inte läsa mer" som man gör med en del böcker - men inte heller har jag någon känsla av att jag inte vill läsa ut den. Så, den är bättre än dålig, men kanske lite sämre än riktigt riktigt bra. Om man säger så :).