tisdag 17 mars 2009

Paddla kanot

Inledningen av det här inlägget hos Saltistjejen fick mig att börja tänka på det här med att paddla kanot (konstigt va´?!) och fick mig också att fundera på när man kan tänkas ge sig iväg och paddla kanot med barn. Hur gamla de bör vara för att det skall fungera, om man säger så. T kan ju alldeles säkert paddla själv - men, killarna är nog alldeles säkert för små i år, de blir ju fyra nu i sommar. Men, nästa år? Eller måste de vara ytterligare lite äldre, månne?

Kanske skall höra med ex-morbror om han har kontakter så att man kanske iallafall kunde testa lite när vi ändå är uppe i mammas och pappas sommarstuga i sommar. Bara så man ser hur de agerar.

Det är sådant här som gör att jag tycker det är så underbart skönt att barnen blir allt äldre. När man om inte en alltför avlägsen framtid kommer att kunna göra "riktiga" saker med dem, utan att behöva transportera någon. När man kan uppleva saker tillsammans - som alla har utbyte av och kan delta i. Jag längtar.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Under tiden får man se till att turas om att komma iväg. Den berömda sk Egentiden.

Jag vill paddla kajak i S:t Annas skärgård....snart! : )

thebromanders sa...

Jag håller med. Nu är min minsting 5 1/2 år. Och jag stortrivs där vi är nu!! Det är så kul att kunna göra saker tillsammans. Utan att behöva tänka på att ha med blöjbyten, barnvagn o dittan o dattan...

Mamma J sa...

Helt ärligt börjar jag på att vara liiite less på att göra saker en och en. Vill göra mer saker två och två & fem och fem, faktiskt...

Anonym sa...

Å herregud, minns du kanotturen på vår klassresa!? Vi paddlade och paddlade till något sorts nöjespark och så var den stängd när vi väl kom dit efter typ 300 mil!!

Mamma J sa...

Hmmm, när du säger det så. Så ringer det en liten liten klocka. Men, det är konstigt hur man kan glömma... Det var majjen som skulle ha kollat det. Visst??

Anonym sa...

Jaaa, precis!! Jag paddlade med L.H och vi höll på att välta. :) Och så blev hela eller delar av klassen inlåsta i nån liten stuga i nåt typ av stugby-museum som vi var och tittade på. *hihi* Menar du att DU inte minns?!! :D

Mamma J sa...

Inlåsta? Hmmm, nej - det är helt klart så att mitt minne inte alls är vad det har varit. Jag minns att vi skulle paddla kanot, men vem jag paddlade med, vart vi for och det där med inlåsta kommer jag absolut inte ihåg. Jag minns dock att vi var på ett Naturrum och tittade på djur, typ och på ett tennfigursmuseum och tittade på små tennfigurer. Det minns jag alldeles tydligt för det var såå häftigt med alla små små detaljer som de målat... Men, det andra? Nej... Lite kärlek på förläggningen minns jag också, haha!

Anonym sa...

Härligt att läsa att du också kan glömma ;) När det gäller paddling så går det nog inte att vara fem i kanoten, men annars skulle det gå fint att ha dem nere på botten på kanoten och du och D fram och bak i kanoten. Ni får ta en tur med var och en då, men det var ju inte det du var ute efter....

Anonym sa...

Det med Naturrum och museum däremot är helt väck hos mig! :) Kärlek på förläggningen, hmmm, vilka vad det då. Var vi inte typ 12? Vi hade koder in till killarna minns jag, typ 18 knackningar betydde hej! *asg*

Anonym sa...

Min dotter paddlade kanot med sin klass förra året (då var hon 8)och det hade gått bra och var kul, verkade det som. Själv paddlade jag kanot första gången när jag var 12 -och när jag tänker på saken är det nog enda gången jag har paddlat kanot också...

Mamma J sa...

Ja, jag tänker mig att de så småningom skall kunna vara den som sitter fram i kanoten och styr med sin paddel - räknar med att paddla rätt mycket själv. Alltså = två kanoter :).

Åh, vill inte vänta ända tills killarna är 8, de också. Fast, det är nog kanske mest realistiskt att ställa in sig på det..

Kärlek på förläggningen, minns du inte det? När det hölls på och frågades chans och så :). Vi får ta det på telefon eller så någon gång :).