torsdag 26 mars 2009

VAB-fusket? En skröna?

Jag förvånas lite över att man inte ens verkar tänka tanken att anledningen till att vabbandet trots hårdare regler inte har minskat skulle kunna tänkas vara att folk inte alls fuskar i så stor utsträckning som man trott!

Artikel om det

Det enda den där reformen verkar vara bra för är all administrativ personal på Försäkringskassan som iallafall inte behöver oroa sig för sina jobb. För miljön måtte den vara totalt värdelös med tanke på hur mycket papper som skickas fram och tillbaka. För att inte tala om vad alltsammans kostar i rena pengar. Pinsamt!

Försäkringskassan (och regeringen) borde be alla vabbande, hederliga föräldrar om ursäkt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde inte sagt det bättre själv!! Kram!

Nenny sa...

Japp, instämmer!

Anonym sa...

Håller med!

Anonym sa...

Jag håller med.
Visst finns det de som fuskar... men inte i så stor utsträckning att de, bevisligen, kan tjäna in det på denna enorma byråkrati...

Ett nedrans skickande av papper hit och dit är det. Maken har, på något sätt, lyckats få hemskickat en lapp där han först ska fylla i NÄR dottern var sjuk - till försäkringskassan och sen ska de ta emot detta och skicka tillbaka en lapp som vi ska lämna till dagis för att få intyg och sedan skicka tillbaka....

I stället för en "nedsläckartimme" på lördag borde vi ha en "skicka-inte-onödiga-brev" månad....

//Sophie

Ango sa...

Jag är så glad att vi inte behöver ta del av detta VAB-träsk. När barnen är sjuka tar jag dem, och pluggar hemma. Det är sååå skönt, för jag har förstått att detta med alla blanketter tar på allas krafter.
Det finns många andra ställen att spara in pengar när det gäller bidragsfusk, och då är det bättre att man ger sig efter det istället.
Visst har vabbandet säkert varit bra att ta till för att slippa karensdag för vissa när de själva är sjuka (jag kände en sådan person en gång i tiden), MEN jag tror inte att det är ett utbrett problem egentligen.
Och egentligen: borde det inte gå att använda IT-teknik till sådant här? Att arbetsgivare samt dagis loggar in på Fk och rapporterar direkt? Ja, om man nu nödvändigtvis måste ha ett sånt här märkligt system, alltså.

Kram
/Ango

Orsakullan sa...

Håller med... Jag har aldrig vab-fuskat i hela mitt liv, fattade inte ens att man KUNDE fuska innan denna debatt drog igång. Men det är väl några få fuskare som drar ner resten i skiten, samma med sjukskrivningarna säkert. Några få arbetsvägrare gör att hela systemet går åt pipsvängen...

Anonym sa...

Jag är ju kluven...
Tack vare att de inte litar på oss, så tvingar de att skicka in ett intyg från dagis... Det betyder att det skickas fler fysiska brev och mitt jobb på posten kanske räddas ;-)

Skämt åsido, vi har ju dessutom lyckats att bli extra mycket sjuka i vår familj och det har varit ett enda virrvarr av intyg hit och dit...

Nä, lite på folk istället!!!

Ha en trevlig helg!

Mamma J sa...

Jaa, jag tänkte inte på den aspekten av det hela :-). OK då säger vi att ditt landskap får ha kvar de där reglerna. OK?