onsdag 25 februari 2009

Tavla

Någon som känner igen följande "barntavla" och kanske vet mer om den?

Den är fyrkantig, ganska stor och mitt på bilden sitter en pappa i en fåtölj vänd emot betraktaren. Han har nog tofflor på fötterna och kanske en grön tröja? Han är bunden med rep i den här fåtöljen. Runt omkring honom "stormar" en större samling barn som alla är utklädda till indianer. Pappan har alltså blivit tillfångatagen.

Känner ni igen denna tavla? Någon teori om vem som skulle kunna vara tecknaren? När jag tittar på bilden i mitt minne skulle det kunna vara Ilon Wikland, men när jag googlat på hennes namn så får jag inga sådana träffar överhuvudtaget. Så, jag vet inte jag.

Jag har en känsla av att detta var en sådan där hyfsat massproducerad tavla för barnrum, på 70-talet. Så, någon kanske vet mer? Den vi hade (först hängde den i syster J:s rum och senare i syster L:s) förstördes nog dessvärre vid en vattenläcka i ett förråd.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaaaaa!! Super! : D
Att du efterlyser info här alltså. Ingen är lyckligare än jag....om det nu kommer ngn info.

I samma veva som denna tavla dök upp i min minnesbank kom jag att tänka på den där sagan om flickan som fick en docka varje gång hennes pappa varit ute på resa.....kommer du ihåg??? Hur slutade den? FAN (sorry) vad mkt det var som blev förstört i den där jäääääääää-la översvämningen!!

Anonym sa...

Jag tror att jag vet vilken tavla du menar. Jag ska göra lite efterforskningar.....

Anonym sa...

Kolla här, det finns både ny och äldre tavlor http://www.easyart.se/
Hoppas du hittar den, kram!

Mamma J sa...

Tack snälla Anna för tipset - men nej... Däremot hittade jag lite andra. Vilka söta "fairies"-tavlor det fanns!!

Allra sötast tyckte jag dock denna var:

http://www.easyart.se/posters/Disney/A-Big-Giggle-135890.html

Den skulle jag kunna tänka mig i mitt nya vardagsrum - när vi väl renoverar och gör om där... Så fin och man bara KAN ju inte bli glad när man ser den!

Linnea sa...

Jag har tyvärr inte hittat något..... (Har suttit och letat på diverse sidor på nätet nästan hela dagen, det är jättelugnt för mig på jobbet just nu.)

Mamma J sa...

Du är snäll du! Vad säger de på jobbet när du letar tavlor, haha?!

Ja, nu vet du ju iallafall att min syster mycket mycket gärna vill ha tag på en sådan om du skulle snubbla över en på någon loppis eller så. Hittar du två - så kan jag offra mig jag också ;)...