torsdag 12 februari 2009

Skulle inte ha skrivit så där!

Bara för att jag tyckte det gick så bra - så idag har jag haft en dålig eftermiddag med ett godissug som nästan hade kunnat döda ;). Egentligen tror jag det beror på att jag åt för dåligt under dagen - mellanmålet som var två sådana där kesoplättar var nog i minsta laget + att jag åt frukost en timme tidigare imorse (jämfört med tidigare dagar) eftersom jag började en timme tidigare - så dagen som sådan blev längre.

Men, jag har stått emot! Bra va`?!

Jag hade tänkt jag skulle visa er lite länkar jag fått av en kollega, men jag har glömt att "skicka hem dem" till min vanliga mail - och att logga på mig på jobbets webmail nu, det ids jag inte. Det är lite halvkrångligt nämligen. Så, ni får klara er till imorgon. Det är alltså länkar till lite ställen där man kan kolla vad olika livsmedel innehåller och så där, i kolhydratväg då förstås. Det enda jag saknade där var att det inte stod vilken sorts kolhydrater det handlade om. Snabba eller långsamma - det är ju en rätt viktig skillnad.

Jag har också fått en toppenlista på samma tema av samma kollega - i Excel - så den klarar jag inte att lägga ut här. Men, är någon av er intresserad så kan jag maila den. Säg bara till!

Inför morgondagens fredagsmys med popcorn var det dock tråkigt att läsa listan som finns under tabell på sidan jag preciis lyckades googla fram. Jag har börjat titta på tabeller med glukos som värde 100, så jag tittade på den övre listan där för att det bättre skulle stämma med "min världsbild".

Det fanns också en massa annan nyttig information där.

Och på tal om det - min nya bok kom ju på posten idag också - den som Orsakullan tipsade om - "GI i praktiken" - och som man också kan läsa en beskrivning av på den ovan nämnda sidan.

Jag hoppas bl a att boken skall ge mig svar på hur 17 jag skall kunna "Tänk på att inte stirra dig blind på det enskilda livsmedlets GI-värde. Det är alltid hela måltidens sammanlagda GI som räknas!" (citat från den där sidan...)

Jag bara undrar: Hur vet man det?! Hur räknar man?

Kommer jag på det så lovar jag höra av mig - och är det någon av er som vet, så snälla "be my guest" och berätta det.

Och för er som är less på mitt matpratande hela tiden: Jag lovar att detta är en övergående fas - när detta blir "vardag" så lovar jag börja blogga om lite annat också, haha! Jag hoppas att ni står ut under tiden.

1 kommentar:

Nenny sa...

För mig går det bra att du fortsätter prata mat ett tag till. Jag har en annan bok som du kan kika efter på Ica Maxi, köpte min för typ 20-30 kronor där. Heter Gi från grunden av Helen Foster. Perfekt liten lättläst bok, precis vad jag behövde för att snabbt ta till mig vad som gällde när jag blev nyfiken för ett par månader sen.