onsdag 11 februari 2009

Dagen idag

Måste säga att jag tycker att detta går över förväntan. Jaja, det har bara gått tre dagar, men ändå! Jag är visserligen ofta sugen på något - men då dricker jag vatten. Så idag har jag hunnit springa på toaletten tre gånger bara på jobbet. I vanliga fall går jag maximalt en gång... Hehe.

Men, trots att jag väntar mig någon form av sockerabstinsens i stil med "sluta-röka-abstinens" med retlighet och dylikt "på programmet" så känns det snarare tvärtom. Mitt tålamod de senaste dagarna har t ex varit mycket mycket bättre med mina barn än vad det tyvärr ofta är annars så där på eftermiddagen/kvällen när man kommer hem från jobbet med matlagningen framför sig och pipiga barn runt benen. Kan ju vara inbillning för att jag så gärna vill se det som en positiv bi-effekt så här direkt, men tron kan ju som bekant försätta berg så!

Idag har jag ätit samma sak till frukost och mellanmål som igår (turkisk yoghurt med hallon + keso med lite äpple, kardemumma och ingefära) och till lunch åt jag rester från gårdagens middag + att jag fick smaka på kollegans kycklinggryta á la LCHF. Det receptet skall jag få! Mums!

Till middag idag har vi ätit en mycket god fiskgratäng med dijon och dragon - som också kommer från "Vägen från 137 kg". Nästa gång tar jag dock något mindre mängd med dijon tror jag, så faller den nog något bättre ut hos barnen som för all del åt, men inte med de allra mest förtjusta minerna, haha! Den blev lite speciell i smaken p g a lite för mycket dijonsmak. Vi vuxna gillade det, men för barnens skull blir det nog bättre med lite lite mindre nästa gång.

Ikväll har jag också gjort kesoplättar på recept från samma ställe, som jag tänkte ha ett par stycken av till mellanmål imorgon.

Herregud vad detta bara handlar om mat just nu, va?! Jag känner på mig att jag snart kommer att drömma mardrömmar om att jag glömmer bort mig och äter en godisbit och hur jag då liksom raserar allt jag hade tänkt mig att upprätthålla. Den typen av tankar har nämligen slagit mig flera gånger idag, att tänk om jag glömmer!! Vilken dunderkatastrof va`?! Ja, men det är som jag skrev som kommentar på kommentarerna nedan att detta är en viljans kamp mot den dåliga karaktären :). Den dåliga karaktären har ju ett sätt att få sin vilja igenom på ett smått radiostyrt sätt ibland - så det gäller att bevaka sig själv! Ähum, eller snarare gäller detta för mig - att jag måste bevaka mig...

Sedan, på tal om något heeelt annat så såg jag det här om relationskurs för alla blivande föräldrar. Jag tror att det är ett helt suveränt förslag, faktiskt! Det här med att få barn sliter verkligen på ett förhållande - på samma gång som det ju kittar ihop en på ett sätt som det inte finns något motstycke till. Jag tror dock att alldeles för många går på det här med att "alla andra" är så lyckliga - "det är bara vi som har det så här..." och så skiljer man sig, för det ju var så dåligt. Och hamnar i nästa förhållande och inser att "jaha - det är så här det är" - och kanske kämpar mer nästa gång... Därmed verkligen inte sagt att alla förhållanden/äktenskap som går i kras går att hålla liv i till vilket pris som helst, men i en hel del fall tror jag det är på tok för "lätt" att skilja sig. Att då få en liten relationskurs på vägen in i det som kraschar flest förhållanden när allt skall vara "som bäst" (?) - ja, det är nog inte så dumt.

4 kommentarer:

Ango sa...

Vad kul att det går så bra med maten! Jag tänkte också testa GI, men jag blir helt förskräckt av allt man inte får äta. Hur tusan ska man komma ihåg det? Jag som dessutom inte klarar mig utan stora mängder grönsaker varje dag?
Jaja, det blir väl ett annat problem.
Den där föräldrautbildningen tycker jag också låter som en jättebra idé. Jag blev så förvånad över att det inte fanns något sådant på den sk föräldrautbildningen MVC hade som jag gick på när jag var gravid med Paulina. Då var det ju egentligen en ren förlossningsutbildning. Visst, av oerhört stor vikt också, men med tanke på att det var till för båda i paret så borde det funnits något som också behandlade relationen EFTER förlossningen. Det ÄR slitit med småbarn, men ingen kan föreställa sig innan hur det kommer att bli.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Får man inte äta obegränsat med grönsaker? Inte ens typ gurka, tomat, morötter?

Mamma J sa...

Gurka och tomat går bra. De flesta frukter innehåller ju socker, så de skall man inte äta "för mycket" av om man skall vara strikt. Det är samma sak med de flesta rotfrukter, söta och goda som de är... Så, det handlar om kolhydraterna helt enkelt...

Banan är inte så bra av den anledningen.

Anonym sa...

Annas kesoplättar är underbara! Jag har testat flera olika modeller av dem - alla är lika goda!