tisdag 17 februari 2009

Snorigt

Usch, vad snorig jag har gått och blitt då. Blä! Huvudet blir så himla tungt då, tycker jag.

Jaja, det som inte dödar härdar eller hur säger man?

Kursen idag var bra. Jag underskattar nog mina kunskaper ibland, märker jag - men fyy vad förmiddagen var tung. Jag hade gått och lagt mig i hyfsad tid ändå, så det var inte det. Och frukost (sådan där gi-gröt) hade jag ätit - men det var något gröngöligt så trött jag var där en sväng. Eller trött - jag var liksom sömnig - det var svårt att fokusera på att lyssna, ögonen kändes som om de gick runt i huvudet på mig och det var rent hemskt att försöka se liiite alert ut iallafall. Man är ju inte riktigt van att bara sitta där och lyssna helt passivt. På första pausen var jag ståndaktig och tänkte att jag skulle stå emot att dricka kaffe (jag gör ju typ aldrig det i vanliga fall heller så) - eftersom det ju inte riktigt rekommenderas när det gäller GI då. Så jag drog i mig tre muggar med kallt vatten istället. Men, vid andra pausen så gav jag upp, tog en kopp med espresso och slog i lite mjölk och därefter klarnade det något :).

Till lunch blev det någon form av köttfärsbiffar som fanns i lunchmatsalen med en gräddsås och grönsaker. Till mellanmål en clementin. Middag idag bjöd på kyckling i sötsur sås och ris för familjen. Till mig stekte jag bara en kycklingfilé i vitlökssmör och kryddade med lite grillkrydda och svartpeppar. Till det fick jag en morot och en rejäl klick med "keso grillad paprika" och så vatten till det.

Igår fick familjen spaghetti och köttfärssås. Köttfärssåsen hade jag gjort med en pastasås med basilika i, istället för ketchup - en smuuula skillnad på GI-värde där. Oregano och lite matlagningsgrädde samt redning gjord på dinkelmjöl gjorde saken klar. Själv åt jag en rejäl sallad samt några smörstekta champinjoner (min familj gillar inte svamp - jag förståår det inte!!!) istället för spaghettin då.

Ikväll är det "Mästarnas mästare" som står på TV-programmet och sedan skall jag nog koja, tror jag. Ja, ni vet ju schemat jag har framför mig - så jag laddar på rätt sätt: genom att sova lite extra :).

Och så dagens "snackis": Moderaternas förslag på hårdare invandrarpolitik.

Ni får gärna ge mig mothugg, men spontant så tycker jag inte att det som framkommer i den här artikeln är orimligt på något sätt. Ni som ev tycker annorlunda får gärna berätta för mig om ni tycker att jag har missuppfattat något. För övrigt så tycker jag att hon som skriver att hon tycker att svenskättade brottslingar minsann också skall kunna beröva sitt medborgarskap för det minsann skall vara rättvist borde kamma sig!!! Herregud, vad trött jag blir på folk som skall vara så otroligt politiskt korrekta hela tiden!!

4 kommentarer:

Lina Nyberg sa...

Det som är läskigt är att Ny Demokratis politik som alla tog avstånd från på 90-talet och Sverigedemokraternas politik som ingen vill ta i med tång har infiltrerat den "riktiga" politiken. Nu är det helt plötsligt M-politik.

Anonym sa...

Hon, Inga-Lina, kan jag inte hålla med. Att dra det till sin spets så pass att jämföra adopterade barn som inte sköter sig med invandrare och svenska kriminella som Anders Eklund. ALLA borde se skillanden.
Annars kan jag nog tycka att det Moderatareran har kommit fram till är rätt bra."grundläggade kunskaper i svenska" kan ju bli lite knepigt och ska vi vara helt ärliga så MÅSTE en del förfalska sitt ID av olika anledningar. Hot och mutor - det tycker jag däremot inte om =)

Mamma J sa...

Lina: Du har säkert rätt i sak - där är jag alldeles för oinsatt. Men, min tro är att SD har gått framåt (för det har de ju faktiskt gjort) just för att alla är så himla rädda för att ta tag i detta som väldigt många ser som ett problem idag. Alla är så rädda för att bli kallade rasister så att ingen riktigt törs sätta ner foten och börja ställa lite krav på motprestationer. Är det egentligen så fel?

Men, det är klart - man FÅR ju inte tycka så i dagens Sverige. Iallafall inte officiellt...

Angie: Ja, visst är det lite luddiga formuleringar - men grunden som sådan är OK tycker jag. Bara det inte formuleras så att det blir enbart för att "sätta dit" folk. Men, jag menar - USA har ju haft den här typen av regler i många år, så varför är det så kontroversiellt att Sverige skulle göra något liknande?

Anonym sa...

Jag läste artikeln och tyckte att den var fullt rimlig; svensk invandrarpolitik har alltid varit alldeles för slapp. Det är ju bara att vända på det; om det var vi svenskar som kom till ett annat land -inte skulle vi bli så "klemade" med som invandrarna blir här? Det behövs lite tuffare regler, helt klart!