torsdag 5 februari 2009

Vilken metod?

Jag har bestämt mig. Jag skall gå ner i vikt.

Nu är bara frågan: vilken metod skall jag använda? Jag känner att jag behöver ett "program" av något slag att följa.

Jo, jag vet att äta rätt och röra på sig är ett vinnande koncept - så det är egentligen det där med "äta rätt" som jag önskar lite vägledning i (alltså inte regelrätt bantning med någon form av pulver eller så).

Vilken/vilka metoder har ni provat? Vilken skulle du rekommendera till mig? Varför? Jag vill gå ner 8 kilo ungefär (fast jag tror det är mer realistiskt med 5, men men man måste ju få sikta lite...)

Innan vi gifte oss gick jag på Viktväktarna. Det var väl OK, även om den konsulent som vi hade där jag gick var mer än lovligt hjärntvättad. Hon hade alltså varit jämnviktare i typ 10 år och vägde fortfarande ALLT hon åt. Hon sa åt oss att vi skulle för alltid ha ett skevt förhållande till mat och att ögonen alltid skulle lura oss att ta för mycket om vi inte vägde/mätte. Hmmm... Som om vi var nyktra alkoholister/tillfrisknande överviktiga som inte skulle kunna kontrollera oss. Jag måste säga att jag inte riktigt kände igen mig i det. Men men.

Nu har ju då två graviditeter (varav ju då en med lite större mage än vanligt) satt sina spår tillsammans godis och CocaCola. Nu dricker jag inte på något sätt ofantliga mängder Cola, utan det är till helgen. Men, eftersom jag väldigt sällan dricker något alkoholhaltigt - tycker det är så bekvämt att köra, så blir det ofta Cola för mig när jag är bortbjuden eller så.

Nu ska hursomhelst de där extra kilona bort. Jag vill helst ha något som jag kan sköta hemifrån - d v s via nätet (om jag nu skall interagera med någon) på ett eller annat sätt. Omläggning av kosten och ett mer regelbundet tränande står på programmet.

Så - tipsa mig. Hur skall jag äta? LCHF, GI, Viktväktarna o s v - det finns ju en uppsjö....

10 kommentarer:

Anonym sa...

När jag skulle gå ner i vikt efter att ha fött min dotter, så följde jag Viktväktarnas program som jag fick låna av min pappas fru (jag skrev alltså aldrig in mig hos VV utan följde programmet på egen hand)och det fungerade kanonbra för mig. Jag gick ner 22 kilo på sju månader (gick upp 20 som gravid)och sedan dess har jag faktiskt hållit mig riktigt bra, trots att jag äter precis vad jag vill numera. Men det räcker gott med att byta socker mot sötningsmedel, promenera lite varje dag och att alltid bara ta EN portion mat samt att sluta med godis. Lycka till!

Anonym sa...

Jag kan anmäla dig till "Du är vad du äter" så kan Anna Skipper styra upp dig *ler*

Haha skämt åsido det skulle jag aldrig göra för hon är inte min favoritperson om jag säger så... Personligen tror jag på att inte inta mer föda/kalorier än vad du kan förbränna. Som Helena sa, en portion mat och halva portionen ska bestå av grönsaker. Jag har två vänner som gått ner 30 kilo var med viktväktarna och där får man ju äta allt men lagom och det tror jag på :-) Kram och lycka till

Mamma J sa...

Ja, det är det där med lagom. Vad i hela friden är lagom? Hur mycket förbränner jag?

Och nej, jag är oerhört tacksam om jag slipper Anna Skipper ;). Vi har nog samma syn på henne, du och jag...

Ango sa...

Jag är skadad av skolan. När jag såg rubriken, tänkte jag att jag säkert kan hjälpa till för jag kan massor av olika metoder...forskningsmetoder, men det var ju inte alls det du ville veta ;).
När det gäller bantningsmetoder så får man nog testa och se vilket som funkar för just DIN kropp.
För mig har det handlat om strikt kontroll över det jag äter (matdagbok) och dra ner på socker.
En period (1 månad) åt jag Xenical (receptbelagt "bantningspiller"), promenerade ca 1 timme/dag, 5 dagar/vecka i snömodd, med tvillingvagn, upp och ner för backarna här i hålan. Samtidigt åt jag väldigt strikt efter Viktväktarna och registrerade och vägde ALLT jag stoppade i mig (jag hade VV:s pointsplan på CD hemma). I 1 månad höll jag på och var riktigt hård mot mig själv. Hur det gick? Jag gick UPP 2 kg... Efter det sket jag i Xenicalen (som kostade 600:-/månad) i alla fall.

Lycka till med vikten!
Kram
/Ango

Ango sa...

När det gäller förbränning, så har jag för mig att man förbränner 20 kalorier per kroppsvikt per dygn, bara av att leva. Om du väger 65 kg och bara ligger på sängen och tittar i taket ett dygn så har du ändå förbränt 1300 kalorier.

Nenny sa...

Du kan väl köra igång en egen utmaning här, jag hänger på oavsett metod. Behöver bli av med den där tvillingmagen, ca 10 kilo, gärna på tre månader. Så låt oss börja promenera i ur och skur och hålla koll på vad vi äter. Lyckades jättebra med Viktväktarna efter Thilde var född så det är väl som de andra säger att lagom av allt är bäst.

Orsakullan sa...

Jag är GI-förespråkare. Gick ner 10kilo förra våren och tycker det är super!!! Jag gillar inte VV eftersom det är så mycket lightprodukter i deras diet och efter att ha läst "Den hemlige kocken" kan jag inte äta lättgrejor längre då det innehåller en massa skit rent ut sagt. GI innehåller bara rena produkter och därför går det utmärkt att kombinera med familjens mat då barn inte ska äta lightvaror. Man lagar bara samma mat och lägger till pasta eller potatis till barnen :-) Läs denna blogg http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098

Efter min graviditet och amning blir det definitivt GI för mig igen!

Lina Nyberg sa...

Jag tror på att ta bort allt onödigt socker. Jag pratar cola, godis, glass och äta mer frukt och grönt. Jag gillar inte dieter även om det känns bra med rutiner och något att "skylla", det är så jag ser det med banting. Jag har själv så svårt att äta rätt. Oavsett tror jag att det handlar om att äta vett-igt istället för diet-igt

Mamma J sa...

Jag är nog mer inne på ett "program" - jag tror jag behöver det för att liksom styra upp mig - att "hålla mig i"..

Eftersom jag delar Orsakullans motvilja mot lightprodukter (här bres det bl a Bregott på mackan, och inget annat!) + att jag vet med mig att jag skulle behöva bryta mitt sockerintag, så tror jag att GI kanske skulle kunna passa mig. Det är också viktigt att det inte blir för bökigt att laga till maten till familjen med hänsyn taget till vad jag skall äta.

Plus att jag inte vill att det skall "synas" så väl för exempelvis T att jag äter "annan mat"... Om jag bara hoppar över viss mat är det enklare än om jag skall äta "annan"... Jag skall läsa på lite bara, så får vi se...

Anonym sa...

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098


Ser att du fått den länken redan men tro mig - den är toppen.

Där finns det en "nybörjar länk", massor av recept m.m

Hon är dessutom en barndomskompis til mig så jag tycker det är väldigt kul att följa hennes liv.