söndag 1 februari 2009

Soffa

Alltså - visst kan man väl inte säga att man sitter PÅ sin soffa?! Visst är det väl så att det heter att man sitter I en soffa - men PÅ en stol eller en pall till exempel. Det är väl samma sak som att man säger att man sitter I en fåtölj - inte PÅ. Eller - vad säger ni?

Soffa: I eller PÅ?

Och för övrigt så ger jag er en gyllene chans att daska till mig rejält i Nutidsorienteringen på Linas blogg. Det gick, om man säger så, inte fullt lika bra för mig denna gång, som förra gången. Hrm... Well - som jag skrev i förra inlägget - jag har kopplat av och kopplat bort mig. Och inte hade jag tur på chansningarna heller.

5 kommentarer:

Nipe sa...

öh, jag får nog bli lite éxtra svensk här och säga, både ock.
Fast mest i tror jag.

Ms Spider sa...

Visst kan man säga att man sitter på soffan. Om man sitter på soffryggen sitter man ju på soffan. Sitter man på sitsen tycker jag definitivt att man sitter I soffan. En soffa är mjuk och gosig och man "omfamnas" av den. Då sitter man precis som i en soffa och i en fotölj i den - alltså i famnen. Man sitter inte på famnen. OCh så funkar sitta i soffan eller i fotöljen för mig. Säger du "på" tänker jag soffrygg...

Anonym sa...

Man sitter och ligger I soffan. Kryp ner PÅ soffan? Mysa PÅ soffan? Slappa PÅ soffan? Bädda ner dig PÅ soffan?Det låter inte klokt, ju!:);) Låter som om du haft en urmysig helg, skönt! Kram!

Linnea sa...

Jag kan inte säga det bättre än AnnaK =)

Anonym sa...

Rolig fråga...jag sitter i den mjuka soffan i vardagsrummet, men jag sitter nog faktiskt PÅ den lite hårdare kökssoffan.

/Eva