tisdag 27 oktober 2009

Den sista vintern

Jahapp, då kan Åke Edwardssons "Den sista vintern" läggas till handlingarna också.

Jag har alltid gillat hans böcker om Erik Winter och denna var inget undantag. Den var absolut ok. Men, jag vet inte om det berodde på mig eller om det berodde på boken - men, jag tyckte den blev lite väl seg emellanåt. Det var lite väl mycket av skildrande av skuldkänslor för att lämna familjen p g a jobbet och lite väl mycket uppenbara öppningar som jag bara satt och störde mig på att de inte tog tag i någon gång.

Jag uppskattar mycket mer när det knyts ihop med hjälp av betydligt mer dolda trådar som nästan nämnts i förbifarten som jag bara - när de väl dyker upp - känner "jajustja" om. Den här gången så visades de upp lite för ofta, lite för tydligt för att jag inte till slut skulle få lust att gasta åt både herr Winter och hans närmaste man att "För sjutton - kolla upp den där omständigheten där! Är ni helt blinda?!"

Dessutom var det t o m minst en sak som författaren helt glömde bort att förklara.

Så, det kanske är bra om det här verkligen är "den sista vintern"...

Jag vill absolut inte ha den oläst. Jag tyckte bara inte att den var riktigt lika bra som jag hade hoppats. Utan just "ok". Om någon tycker annorlunda så får ni mer än gärna protestera.

2 kommentarer:

Agneta sa...

På tal om en tavla i bilen med citatet om skyddsängeln på så har jag sett någon som hade den broderad på en kudde i bilen :-) och så är det en husbil som vi sett som haft citatet tryckt på en dekal på baksidan av bilen.
På tal om Edwardssons böcker så kan jag tyvärr inte uttala mig, har faktiskt aldrig läst något av honom trots att jag läser väldigt mycket, men alltid trist när man blir lite småbesviken över en bok man gått och väntat på.

Anonym sa...

Jag tyckte om den, den fick lite mer än bara ok av mej. Men jag hade läst lite skit innan också så det kan ju påverka.