torsdag 22 oktober 2009

Nu tycker jag något!

Satt och läste läsarkommentarerna till artikeln i Aftonbladet på nätet, om det faktum att Svenska Kyrkan idag röstat ja till att även personer av samma kön skall kunna gifta sig i kyrkan.

Och jag blir faktiskt mörkrädd över hur oerhört trångsynta en del människor är. I och för sig visste jag det redan, men det blir så väldigt tydligt ibland.

Nu är jag inte religiös eller något åt det hållet. Men, efter en filosofisk diskussion en natt i en sommarstuga för många många år sedan, då jag och en kompis diskuterade just Gudstro och Bibeln och allt det där och hon delgav mig det hon bestämt sig för att tro på. Hon i sin tur hade "lärt sig" detta av sin farfar (tror jag det var) och vi enades nog om att om man inte kan ta till sig den delen av Bibeln så är det inte mycket bevänt med resten heller - och den "biten" var/är: "Störst av allt är kärleken". Och - det "köpte" jag till fullo - och gör än idag. Om man inte klarar av det, så vad är resten värt?

En annan rad som jag också tycker är ett bra rättesnöre är "Den som är syndfri kastar första stenen".

Jag har svårt att förstå hur de som utger sig för att vara kristna och djupt troende och som slår Jesus i huvudet på vemsomhelst som orkar lyssna (och säkert även de som inte orkar lyssna) - kan med att hålla på och vara så fördömande jämt. Om de verkligen läste Bibeln skulle de ju snabbt se att det inte är deras sak att döma. Om man hårddrar det och verkligen vill tro så är det ju faktiskt bara Han däruppe som har rätt att göra det.

Är det då inte att förhäva sig en smula att gå på om synd och straff för kärleks skull?!

5 kommentarer:

Sophie sa...

Jag kan inte annat än att hålla med!
Jag kan inte heller få ihop kärleksbudskapet i bibeln med det fördömande av så mycket som kommer från så kallade kristna.
Hur går det ihop?!
Jag förstår inte...

Angie sa...

Lite lustigt! Jag skrev ett inlägg omd et i min blogg NYSS!!!
"Måste grannen stenas"

Knaada sa...

Jag håller helt och hållet med, men...

Det jag inte förstår är varför homosexuella vill gifta sig i en fördömande kyrka?

nillas liv på pinnen sa...

Håller med!

Mamma J sa...

Sophie: Nej, jag tycker inte heller att det går ihop. Absolut inte.

Angie: Måste läsas! :-)

Knaada: Jomen, förhoppningsvis så är det de ruttna äggen som sprider den där stanken bara - förhoppningsvis talar de inte för fler än för sig själva och sina trångsynta föreställningar. Jag vill nog tro att kyrkan som sådan - skall vara till för alla och inte vara fördömande.

nilla: Tack :-)!