tisdag 13 oktober 2009

Ungdomar och internet

Nu är ju mitt äldsta barn bara knappt 9 år än, men jag har en fundering ändå.

Den väcktes av det faktum att grannflickan som T väldigt ofta är tillsammans med, som då är ganska precis ett år äldre än henne, berättade att hon "äntligen" fått installera MSN på sin del av familjens dator.

För det första så tycker jag, personligen, att knappt 10 är för ungt för MSN - är jag överbeskyddande då?

Och för det andra: Hur gör jag för att försäkra mig om att T inte sitter på MSN hemma hos kompisen där jag inte har minsta lilla insyn? Jag är tämligen säker på att kompisens föräldrar inte har den kollen.

Hursomhelst - så har jag pratat med T om det. Att jag absolut inte vill att hon hänger på MSN hemma hos någon annan - och att hon så småningom kommer att få använda det själv, men att jag kommer att vara med då. Jag har försökt förklara för henne att det finns så mycket knäppa människor på nätet som utger sig för att vara någon annan o s v. Men, vis av att jag själv inte alltid följde alla förmaningar jag fick hemifrån - oroar detta mig ändå.

Jag har dock bestämt att jag skall ta bort administratörsrättigheterna för barnens konton på vår dator (man kan ju fråga sig varför jag inte gjort det tidigare, men de behöver ju ibland installera vanliga dataspel) och jag kommer också prata med kompisarnas föräldrar om min inställning. Så att de vet. Sedan vet jag ju inte om de verkligen efterföljer mina önskemål, men då har jag gjort vad jag kan. Eller?

Jag tror egentligen inte att problemet riskerar att bli speciellt stort speciellt snart - men som den här tiden går, så är hon banne mig snart tonåring! Och då känns det som om det är bra att ha grundlagt detta redan nu.

Vilka regler har ni för era barn som är i samma ålder eller äldre? Hur hanterar ni sådana här frågor med era barn? Hur tycker ni att man "ska" hantera dem om ni nu inte sitter i situationen själva, men ändå har åsikter? Jag vill veta.

8 kommentarer:

Sophie sa...

Vid 9-10 års ålder var datorn inget "problem".
Varken S eller H höll på med det då utan det var tv eller tv-spel som gällde.
Och nu när de är datasurfare av rang är de så "stora" att de får sköta det hyfsat fritt.
Dock ingen dator på rummet utan gemensam dator under trappen och så får de inte sitta hur länge som helst på kvällarna oavsett om det är helg eller vardag.

Kan inte ha full koll, men i och med den offentliga placeringen av datorn så har vi möjlighet att ha lite koll i alla fall :-)

H C Barregren sa...

Tänk att alla andra är så tröga ;-)

Gafflan sa...

Mina är ju äldre men den yngsta, snart 12, fick tillgång till MSN nu under hösten. Fjortisen , snart 15, var ungefär lika gammal. Andra barn som är här hos oss får inte logga in sig på vår dator! Våra döttrar får inte logga in sig på andra datorer. Flickorna har fått stränga order om att aldrig lämna ut telefonnummer,gå med på möten etc med okända personer. Dom svarar inte på okända MSN användares vänförfrågningar, dom måste veta vilka dom pratar med. Döttrarna har heller ingen egen dator. När det gäller adm.rättigheter ska man göra det som passar ens egen familj bäst. Jag har ännu inte gjort det men det kan vara läge för det.

Pia sa...

Tjejerna mina är 16 nu och fick nog msn vid 11-12.. Men det är inte samma sak för dagens 11-12-åringar som det var för mina i den åldern. Tiderna har förändrats oerhört snabbt de sista åren. Mycket social verksamhet sker via datorn numera och jag tror att det bara är att inse att det är mycket så för dagens unga.
Jag tror personligen inte att det är skadligt för din 10-åring med msn om datorn står i ett allmänt utrymme där du lätt kan se vad hon gör.. Vi hade vår dator på nedre plan, i hallen, mellan kök och v-rum.
Men självklart mycket snack om farorna om att säga för mycket om sig själv och lämna ut adress o tfn-nummer. Och när de blir äldre: faran om att lägga ut bilder på sig själv..

Dessutom är det viktigt att förklara att det är stor skillnad på tal- och skriftspråk. Det är otroligt lätt att missförstå något som är skrivet, när du inte hör tonfall och ser kroppsspråket. Man kan säga något ironiskt och då hörs det ofta i rösten medan det inte syns i text!

Jag tror också på att låta dem göra olika datorsaker hemma, under "övervakning", för då blir det inte så spännande att prova på saker hemma hos kompisar vars föräldrar kanske inte är så nogräknade!

Sorry, min kommentar blev ju nästan som ett inlägg! ;o)

Ango sa...

Mina barn har inte förstått MSN ännu, men P har pratat om att kompisar har det. P bloggar ju däremot, och de ser jag som ett ypperligt sätt att lära sig språket på. Vi har pratat mycket om netikett och om vad som är lämpligt och olämpligt i att berätta om sig själv på internet. Det är sånt jag pratar med dem om nästan varje dag, och därför hoppas jag att de kommer ihåg vad jag har berättat när det väl är dags att introducera saker som MSN eller olika communities.
Jag tror P har lättare att komma ihåg det än S, som är en sån som gärna handlar först och tänker sedan (lilla fröken bråttom).
P har ett eget inlogg på min laptop, men där har jag aktiverat föräldrakontrollen så jag avgör vilka sajter som är ok och vilka som inte är det. Likaså får jag rapporter om vilka sidor hon surfat på och vad hon skrivit och så (men det hon skrivit läser jag inte eftersom hon själv alltid ropar och visar vad hon skriver).
S har inte börjat skriva så mycket ännu, men jag tror att hon ska få en blogg hon också så hon får träna på att skriva!

Mamma J sa...

Tack för alla svar!

Och ja, Barregren - det är ju det där som är så svårt med mina regler vs andras regler. Sina egna har man ju för att de är de man tror är bäst. Eller hur man skall säga :-).

Ango: Föräldrakontrollen. Vad är det?

Mamma J sa...

Och så kom jag på att kommentera Pias också: Ja, jag tror som du - att det är bättre att de får testa lite och inte totalförbjuda, om man säger så...

Angie sa...

Jag var på en föreäsning nyligen.
Han har en sida som jag vill att du kolar in
www.surfasmart.com
Där finns en hel del att hämta =)