fredag 23 oktober 2009

Sadla om

Om du skulle sadla om helt. Om du skulle få en rejäl skvätt med pengar av någon och denna någon sa att du bara fick använda dessa för att finansiera studier.

Vad skulle du då plugga till? Varför då? Eller skulle du vilja plocka ihop "allt möjligt" - varför då? Vad skulle du i så fall "ha" det till?

Jag satt och funderade på det där häromdagen. Jag har dock inte för avsikt att börja plugga igen, men om om om...

Ja, då skulle jag nog läsa till beteendevetare (även om jag faktiskt inte är helt säker på vad jag skulle använda den utbildningen till, men människans psyke och analyserna om vad det är som orsakar vissa beteenden och skeenden fascinerar mig mycket) alternativt barnmorska. Tänk att få vara med om detta livets mirakel varje dag!

Du då?

13 kommentarer:

Knaada sa...

Det funderar jag på varje dag. Vad ska jag bli när jag blir stor? Eller rättare sagt, vad ska jag bli när ungarna blir stor?

Jag har inte kommit längre än så...

Ango sa...

Jag är ju inne på slutskedet av min beteendevetarutbildning. Det har varit oerhört intressant, men hela tiden funderar jag ju på om det verkligen är rätt... Fick jag börja om skulle det nog bibliotekarie istället ;).
Måste ju tillägga att jag fortfarande älskar mitt utbildningsval, och kommer arbeta som beteendevetare så småningom (hoppas jag i alla fall) på ett eller annat sätt, men tanken på bibliotekarie har funnits i ett par år nu.

Angie sa...

Precis som Ango så pluggar ju jag just nu. Jag vill verkligen arbeta med barn så jag håller nog kvar vid den här utbildningen, trots att det går redigt trögt just nu.
Min dröm är nog att arbeta i svenska skolan i ett varmt land.

Maria sa...

Ambulanssjukvårdare, barnmorska eller typ kriminaltekniker eller nåt tror jag. Jag tror helt och fullt på att jag är född till något annat än banktjänstekvinna.

Även om jag trivs bra med mitt jobb och får lära mig nya saker varje dag så slår hjärtat ett extra slag när jag möter en ambulans under utryckning tex.

Intressant frågeställning iaf.
KRAM

Anna sa...

Ja jag sadlar om just nu och det är bland det bästa jag gjort!! Sedan kanske det blir barnmorska eller sköterska inom akutvården.

Men om jag skulle sadla om igen, igen så skulle jag bli FBI-agent. :)

Maj Korner sa...

Då skulle jag be dem behålla pengarna.

Pia sa...

Psyket har alltid intresserat mig väldigt mycket, så psykolog hade jag nog utbildat mig till. Jag hade gärna varit med i det sociala experiment som Big Brother egentligen var i början. Hur hierarkin hade blivit i huset.. vem hade blivit ledare? osv. Men inte i livesändningar på tv förståss.. ;o)

Hade friåret funnits kvar, så hade jag tagit ledigt ett år och gått en Hantverksutbildning. Bara för det egna höga nöjets skull!! :o)

nillas liv på pinnen sa...

Jag skulle inte skola om mig till annat yrke, men plugga franska två år på universitetet.
Tänk att veta att jag inom två år skulle prata flytande franska och ha plöjt mig igenom den franska litteraturhistorien...
Häftigt!

Nenny sa...

Jag vill hålla på med design, inredning, och så måste jag nog gå en kurs i husbygge också, finns det? Nån alltiett kurs som lär ut dessa tre saker på en gång?! Fast bibliotekarie lockar också, tänk att jobba på ett tyst jobb!

Anonym sa...

Jag skulle bli målare eller veterinär. Jag gillar det jag har pluggat men jag skulle gärna ha pluggat mer om jag hade haft pengarna och orken.

Det till trots anser jag att man kan alltid göra helt om. Har mina backup-idéer om journalist/informatör inte går vägen.

Angie sa...

Vad många frågar du kom med i min blogg =)
Vi har tänkt något i stil med Mimmi. Nu menar jag inte att det behöver passa med Mimmi, det är helt ointressant. Enkelt, lätt men inte så vanligt. Jag vill inte ha namn som Signe eller Herbert. Inte för krångligt, inte för långt och ABSOLUT inte något som var och varannan heter.
Är det till någon hjälp?

Agneta sa...

(Hittade hit via Nilla)

Jag skulle nog se till att bli en duktig skribent. Och fotograf och keramiker. Sen skulle jag skaffa mig en mysig och inspirerande skrivhörna, en studio med massa bra fotoutrustning och en keramikverkstad med bra drejskiva och brännugn.
Sen skulle jag gå en vinkurs också och kanske importera goda viner, för husbehov! =)

Mamma J sa...

Åh, vad roligt att höra vad ni skulle "göra för pengarna".

Jag vill inte heller egentligen skola om mig, men ibland tänker jag på hur det "kunde ha blivit" :-).