onsdag 28 oktober 2009

Lurendrejeri

T:s skolfoton kom idag.

Jättefina blev de!

Irriterad blev jag. När jag fick fakturan i min hand och ser:

Betalningsvillkor: 30 dagar netto
Förfallodatum: 2009-11-12

Eh?! Det är den 28 oktober idag. Det är då rakt inga 30 dagar till den 12 november.

Inte för att det egentligen, rent ekonomiskt spelar så himla stor roll. Så himla mycket pengar rör det sig inte om.

Men, det handlar om principer.

Det handlar om att det också står att "PAKETRABATTEN gäller endast till förfallodagen!" (med utropstecken).

Alltså förväntas jag betala inom bara ett par veckor för att de har en administration som innebär att en försändelse/faktura tar 15 dagar på sig att nå mig.

För att jag skall få paketrabatten och inte behöva betala ungefär dubbelt så mycket.

Jag tror inte det.

Jag har genast skickat dem ett mail och berättat vilket datum jag tidigast tänker betala. Utan att förlora paketrabatten.

Sådant här gör mig mäkta irriterad.

Och jag vet att det är ett i-lands-problem.

Men, som sagt - det handlar om principer.

Utropsteckna mig och skrämma mig med indragen rabatt för att lyda. Nej tack.

Upp på barrikaderna!

8 kommentarer:

Anna sa...

Bra gjort, Mammaj! Låt dem inte lura oss!! Här kom inte M bildpaket så jag mailade, då blev svaret att "bilderna blivit skadade" så de var tvungna att ordna det först. Men, tala om det då när vi beställer bilderna!!

Ting sa...

Hahaha!
You go girl!

Nenny sa...

Hon är på g och tycker saker igen! Vaknat upp ur dvalan! Jag hade inte ens reagerat, jag hade bara betalt och sett glad ut eller upptäckt mot slutet av november att nähä jag missade paketrabatten...

Gafflan sa...

30 dagar ÄR 30 dagar. Klart du ska bita i från. Heja Mamma J. =D

Pia sa...

Bra rutet där, morsan!!! :o)

Mamma J sa...

Och rätt fick jag.

Förfallodatumet för vår faktura är nu flyttat till den 30 november. M a o med lite marginal också. Hehe!

Anonym sa...

Jättebra att du ryter ifrån.
Själv är min erfarenhet att det är en del lurendrejeri inom skolfotobranschen. Tyvärr.

För ett par år sen beställde vi aldrig de stora barnens kort. Efter 2 månader dimper foton samt faktura ned i brevlådan. Inte ok av mig men jag låtsades inte om försändelsen. När påminnelse om betalning kom skrev jag ett brev och undrade vad jag skulle betala. Jag har inte beställt.
Fick rätt. Och just att det är så lätt att få rätt gör att jag än mer tror att de spelar fult och säkert tjänar på det.

/Lisamea

Mamma J sa...

Heeej Lisa!!

Tack för peppet! Ja, förra året var det nämligen så att vi klantade oss och missade betalningsdatumet och åkte på att betala en massa pengar vi inte hade tänkt oss. Därför var jag jättenoga den här gången och kollade direkt... Jag har lärt mig något, absolut!