tisdag 27 oktober 2009

Sjukdom med knorr?

Svårt att säga vad det är som har drabbat mina/våra barn den här veckan.

Meningen var ju att det skulle vara höstlov som drabbade dem. Lite mys och lite roligheter i lagom takt så där.

Men istället fick M hög feber natten till söndag och riktigt otäck andning. Lite piggare men ändå den där otäcka andningen hela söndagen - som blev sämre framåt kvällningen. Vid det laget hade också L fått feber och börjat må illa. Pratade med sjukvårdsupplysningen om M och eftersom hans andning var påverkad så tyckte de att det var bra om jag kom in. Så, söndag kväll tillbringades i ett enskilt rum på akuten (misstänkt influensa tas om hand så, så att smittspridningen skall minimeras) med personal med munskydd och handskar och förkläden och allt när de kom in. Domen blev falsk krupp som för all del kunde ha influensan som underliggande orsak (de testar endast de barn de lägger in).

Måndag morgon, killarna lite piggare, L lite feber, M ingen alls - men nu var T febrig och hade ont i magen och halsen. Dagen förflöt och framåt eftermiddagen började L:s feber stiga och sedan jag åkt till jobbet (jag jobbar kväll denna vecka, för allra första gången) så hade han kräkts också. Kom hem vid ett-tiden och sedan har natten tillbringats med att han har ropat att han måste kräkas - in på toaletten, vänta vänta vänta - ge upp gå och sova - nääästan somna och så var det dags för samma resa igen (så, jag måste passa på att vila ögonen en stund snart för att orka ikväll). Jag tempade honom när jag kom hem och han hade då - sovandes - 39,5 grader och absolut vägrade att ta Alvedon när jag försökte. Suck. Envisa ungar!

Idag har T och L fortfarande lite feber och T klagar på halsont. Det är roligt nästan jämt!

Så, inte vet jag - om det är en sjukdom med knorr de ådragit sig eller om det är något annat. Slagna är de hursomhelst - och höstlovet har än så länge inte riktigt blivit som vi hade tänkt oss det...

4 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Huvva, huvva!
Hoppas de kryar på sig innan lovet är slut så de hinner ha lite kul iallafall!

Gafflan sa...

Så typiskt att bli sjuk när det är höstlov och allt! Hoppas att dom kryar på sig så att ni kan göra något kul!

Angie sa...

Hoppas de blir piggare snabbt och hinner njuta av höstlovet.
Jag kan skvallra om att MALVA är det flicknamn som står högt upp på listan nu. Oerhört fint namn tycker jag. Sen tycker jag mycket om Erik med. men även Tim är så fint tycker jag. Olle med...men det heter mammas sambo...

Pia sa...

Men så jäkla dumt att de inte tar prover så de kan bekräfta eller dementera om de hade influensan. Det är ju helt onödigt att ta ett vaccin om de redan haft flunsan!! Eller har ni vacc er redan??
Hoppas de kryar på sig snabbt så de kan njuta av lovet!!
kram!