lördag 31 oktober 2009

Skor inomhus

Jag har en liten fundering.

Vad jag förstår så är svenskarna (eller kan det vara nordborna?) tillsammans med något enstaka ytterligare folkslag ensamma om att tycka att man skall ta av sig skorna när man går in, inomhus.

Jag funderar och funderar på hur 17 man tänker då man tycker att det är så att man ska ha skorna på sig.

Hur man kan tycka att det är så det skall vara - efter att ha trampat omkring i allehanda smuts, dra in det inomhus och dra upp fötterna under sig i soffan?!

Eller låta barnen sprida ut sina leksaker bland gojset på golvet? Krypa runt lite kanske.

Jag kan inte för mitt liv förstå att man tycker att det är att föredra. Hur tänkte de nu då? Någon som kan förklara?

6 kommentarer:

Anna sa...

Har inte en aning om hur de tänkte men jag håller med dig. Och tänk hur fötterna ska må av att aldrig få andas?! Jag har en bekant som anammade detta, speciellt när vi skulle ut på galej, då skulle hon alltid ha sina stövlar/skor på sig under förfesten!

Anonym sa...

Det är en kulturell markör, avtagandet av skor. I Sverige tar vi av oss skorna av respekt av ett heligt rum; i detta fall en annan människas hem.

Angie sa...

Ja jag har också funderat på det där.
Vi har skitkallt på golven här hemma, men då har vi ju inneskor på oss.
Jösses vad de måste städa golven i andra kulturer.

Knaada sa...

Man behöver inte åka så långt för att finna det fenomenet. Jag vet inte om jag ska kalla det kulturkrock eller om min norrman bara är extra lat, men här har vi helt olika meningar om det där med skor.

Han springer med skor inne, helst jacka också för den delen.

Pia sa...

Nope, jag har inget svar.. Jag skulle personligen bli skitförbannad om någon travade in i vardagsrummet med sina ytterskor på sig!!! ;o)

Orsakullan sa...

I USA tar man ju aldrig av sig skorna inne och där har dessutom var och varannan tjock heltäckningsmatta. Undrar hur det ser ut i den mattan om man skulle attackera den med ett mikroskop... Kvalster är väl bara förnamnet!!!