torsdag 13 november 2008

Järnkoll eller hjärnkoll?

Hur skall det skrivas egentligen? Jag som brukar le lite överseende när folk till exempel skriver att saker skall börjas i tid. Mig veterligt är det ju som så att det heter att det "skall böjas i tid, det som krokigt skall bli" - då kan man ju inte säga att saker skall böRjas i tid heller. Och andra saker i samma stil, när man liksom har översatt/tolkat fel. Då blir jag lite "von oben" och ler lite överslätande (och är det journalister så blir jag irriterad!)

Och ve och fasa - jag tror att jag har gjort en sådan där grej själv nu. Hur skall det vara för att vara rätt - har man järnkoll eller hjärnkoll? Egentligen tror jag att jag vet svaret, men jag vill inte riktigt erkänna det. Så, jag tror jag skall börja använda ordet örnkoll istället.

Men, ni kan ju få roa er med att berätta för mig hur det borde vara.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Helt seriöst, HETER det inte börRjas i tid?? Har aldrig hört den andra varianten. Den du vill påstå är den korrekta. Hela min världsbild rasar isf.

Nä. Tror faktiskt att du har fel. Hur otroligt det än låter.

Och; JÄRNkoll.

Mamma J sa...

Hela "ordstävet" går precis som jag skriver... "Det ska böjas i tid det som krokigt skall bli"... Sorry!

Anonym sa...

Mmmm. Googlade lite och hittade facit...Wikipedia. Har ALDRIG hört! Min världsbild har rasat. ; )

Dock vidhåller jag JÄRNkoll.

Och, när jag googlade på järnkoll hjärnkoll kom din blogg längst upp på länklistan!! Hehe.

Ango sa...

Alltså jag måte nog opponera mig lite här, lilla fröken besserwisser ;-).
Ordstävet börjas i tid...ja, det beror på hur det sägs. Självklart kan man säga "Det ska börjas i tid", för då säger man inte hela eller hur och då är resten helt oväsentligt. Gamla ordspråk är på väg att förnyas, och många försvinner, detta är ett av dem ;-).
Järnkoll, ja, det anser jag att det heter, precis som man kan ha stenkoll. Hjärnkoll? Med min teflonhjärna har man ingen koll alls!

Kram
/Ango

Ango sa...

Nu var jag tvungen att googla på järn-/hjärnkoll och faktiskt får man +45000 träffar på JÄRNkoll och +17000 träffar på HJÄRNkoll.

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Besserwisser?! Vaddå? Vem? Jag?! ;)

Och jag håller på traditionerna jag. Försök inte förnya något här!

Ango sa...

Folk kallar mig konservativ, speciellt som jag totalt vägrar förlika mig med nytt skriftspråk. Idag behöver inte ungar lära sig skillnaden mellan de och dem, utan kan skriva dom rakt av... Snart kan vi väl läsa doktorsavhandlingar som skriver "oxå", "7kt", "fetbra", "keff" osv... *ryser*.
Oj, nu kände jag mig gammal ;-). Med tanke på att Paulina brukar fråga om vi hade hus och bilar och sånt när jag var liten, så är jag väl gammal...

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Haha, jag har t o m svårt för att förlika mig med att de pratar så... Som när T kommer och säger att något är fett bra. Uäääh!