lördag 15 november 2008

Svärmor

Vi har haft riktigt celebert besök här idag. Svärmor har varit här. Sist var i början av juli i 20 minuter. Sedan var vi hem till henne och hennes karl en kväll i augusti måste det ha varit - och sedan har vi inte sett till henne. Man kan tro att hon bor i Spanien eller något. Och det gjorde hon. Tills i våras var det väl (om jag skall vara ärlig så minns jag inte riktigt när hon kom hem). Hon bodde där ett år eller något och aldrig har vi hört så mycket av henne som då. Hon skickade kort och små presenter till barnen, brev och mail, ringde och höll på. Till slut kom hon hem igen, emigrationen blev inte vad hon tänkt sig och hon vände åter till hemlandet igen. Hon sa då att hon hade kommit fram till vad som var viktigt i livet och hon skulle bli en mycket mer närvarande mormor/farmor nu. Jaha.

När jag berättade för killarna en dag när vi skulle till gympan, att kläderna de just fått på sig (typ landslagsdress - shorts och linne med Bamse på) hade de fått av farmor så frågade de vem det var? När jag försökte förklara så sa de "Jahaaa, du menar gammelfarmor?!"... Sådan koll hade de på vem farmor är. Som bor så där 45 minuters bilväg härifrån.

När hon efter två timmars besök hos oss skulle bege sig hemåt igen och gick upp på övervåningen för att säga hejdå till T och pappa D, så kunde inte M och L förstååå vart pappa och syrran skulle åka. De kunde ju inte drömma om att farmor skulle säga hejdå till dem för att HON skulle åka hem. Hon hade ju just kommit. Så är det när man är van att de man träffar lite oftare är de som sover kvar. Är inte det lite snett? De såg bra snopna ut när hon gick igen.

Hursomhelst - T hade fått baka sockerkaka och M och L hade fått göra chokladbollar till fikat när farmor skulle komma, så vi försökte göra det lite trevligt iallafall. Jag sa till D när hon gått att jag var på vippen att säga att "vi ses i vår igen då!" - eftersom det är så ofta hon tittar förbi. Lite elakt jag vet. Men vad 17. Jag SA det inte. Inte till henne.

Inga kommentarer: