söndag 16 november 2008

Mysteriet med den försvunna plånboken

I gott och väl en månad - det är nog till och med så mycket som två eller kanske lite mer, har T:s plånbok varit spårlöst försvunnen. Hon har en ordning i sitt rum som Einstein skulle vara avundsjuk på henne för d v s det var inget konstigt om en plånbok kom bort.

Hursomhelst så kom kulmen denna helg eftersom vi har försökt få henne att leta ordentligt i sitt rum ett antal gånger och hon liksom "skrapar på ytan" d v s hon letar i den lilla ordning som finns, men inte i den oordning som råder i samtliga lådor typ. Så, jag gav henne ett ultimatum att om hon inte letade reda på den denna helg (eller åtminstone gjorde en rejäl genomgång) så skulle alla veckopengar under 2009 frysa inne. Jag sa till henne att om pengar inte spelade henne större roll, så kunde jag behålla dem...

Och så åkte vi (jag och barnen) iväg till ett lekland på "Playdate" med några kollegor till mig, och deras barn. Under tiden var D hemma och städade badrummen. Han tog sig också för att gå igenom T:s rum i lugn och ro. Hittade inget. Vilket han också redogjorde ganska grundligt för när vi kom hem.

Så hör jag hur M och L pratar något om "Här är T:s plånbok" och dillade lite, vilket jag var helt övertygad om att de kom med något annat för att s a s låtsashitta den. En liten stund senare hör jag dock hur detta upprepar sig då L går in i T:s rum och upprepar "Här är din plånbok!" och T börjar yla! Då har alltså M vid något väl valt tillfälle "lagt rabarber" på T:s plånbok och gömt den i sin säng. Nu låter det som om vi aldrig bäddar rent i deras sängar - men de har sådana där växasängar med madrass uppvikt i båda ändarna. Bakom en av de där madrassbitarna som står rakt upp - DÄR hade han stoppat den. Och nu hade då L tagit fram den. Glädjen var stor, förstås!

Man kanske skall fråga dem lite oftare om saker som är borta?

Och det är ju det där med att underskatta deras intelligens också. Nu vid middagen satt vi och pratade om att M & L skulle bada efter maten och T skulle in i duschen. Först ville M hellre duscha, men kom sedan fram till att bad blev bra. Men, inte desto mindre så klagade han lite för han ville ju titta på Bolibompa också. Men, sa D, det skulle han inte hinna med bad och allt. Så blev han tyst och satt och åt och tittade ut genom fönstret innan han suckade lätt och så sa han: "Nej förresten, jag vill duscha istället. För det går fortare. Då hinner jag se Bolibompa också." Han är inte dum den!

5 kommentarer:

Ango sa...

Såklart du får "härmas" ;). Det är en funktion på blogger. Gå in på ditt konto och gå till Layout. Väl "Lägg till en Gadget" och välj "Blogglista". I den listan lägger du bara till urlen till bloggen så sköter allt sig själv. Jag gillar den funktionen riktigt mycket. Det är så mycket enklare att se när bloggarna uppdateras och då besöker i alla fall jag bloggarna oftare och läser!

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Haha, vad kul! Nu har jag den jag också :)!

På de som jag läser, som ligger på en tidning, dem gick det inte att lägga in så där... Så de får släpa lite nedanför ;).

Kanske skall sortera dem lite sedan, kanske inte alla behöver ligga på blogglistan - de kan ju ligga som tips också för all del... Ska suga på karamellen!

Anonym sa...

Skönt att läsa om andras barn som har oordning... Helt otroligt hur det kan se ut...

Fick hem en självutvärderingslapp inför Elinas utv.samtal där läraren skrivit: Elina har god ordning och håller reda på sina saker noggrant... Ha ha känner inte igen det alls...

Ango sa...

Jag tycker de är jättebra som tips. När jag är inne på andra bloggar kikar jag alltid i deras blogglista och hamnar alltid i alla möjliga (och omöjliga) bloggar som jag inte hade besökt om inte deras senaste inlägg hade synts i listan.

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Helena: Det är tur att det är åt DET hållet iallafall :)

Ango: Ja, det är suveränt! En bloggrunda går mycket snabbare nu!