tisdag 11 november 2008

Premiär för vab

Första vabben för den här säsongen - det innebär alltså att det blir första gången vi skall få sådana där blanketter som vi hört andra har fått tidigare - från dagis/fk - för första gången också. Skall bli spännande! Vad jag förstår så får man en per förälder och inte en per barn, som man vabbar för - vilket ju innebär att i de familjer som man gör som vi och delar på vabbandet så gott som varje gång, så skall det skickas två blanketter varje gång. Man kan undra när försäkringskassan skall inse att det är smartare att skicka en blankett per barn - i de fall där föräldrarna är sammanboende. För det har de ju koll på i alla andra lägen. Men, å andra sidan - de har väl inget annat att göra, så lite extra blanketter att kolla underskrifter på o s v kanske bara förgyller deras tillvaro?!

Ja, idag är det L som är sjuk. Eller, egentligen är de snoriga och hostiga båda två. Men, L är lite sämre och höll på inatt och klagade på ont i örat, klåda i ögon, på bröstet, på foten och magen och gudvetallt kombinerat med ont i magen ovanpå det vanliga snorandet och hostandet då. Så, idag fick de vara hemma båda två. Vi hade egentligen tagit ett beslut om att fr o m den här terminen skulle vi dela på dem vid vab - d v s inte regelmässigt hålla båda hemma för att en är sjuk (om det inte handlar om magsjuka då). Just för att dela upp dem lite och ge den som är sjuk lite lugn och ro och den som är frisk lite mer stimulans än hemma med en sjukling. Men, när båda redan är halvkrassliga så kändes det inte som något alternativ att lämna M.

Nu skall här göras lunch - korv är det beställt. Jag som hade lunchdate på jobbet med några av de gamla kollegorna idag - vi skulle äta thai-mat som jag älskar! Och så skulle presenten överlämnas till kollegan jag nämnt tidigare (ändrade planer som inte kommunicerats ut, att han skulle komma idag och inte igår) - och det missade jag alltså också. Suck! Men, vad jag förstår så föll silverlänken mycket väl ut! Kul!

4 kommentarer:

Ango sa...

Spännande med vab. Här har vi aldrig någonsin vabbat, så jag har absolut noll koll på hur det funkar. I och med att jag alltid pluggat eller varit föräldraledig sedan barnen fötts så har det inte behövts vabbas (inte med fk inblandat alltså). Hoppas L mår bättre snart!
Det är ett smart val att inte hålla båda hemma när den ena är sjuk, tror jag. Det är så ofta som tvillingar "klumpas ihop" ändå och de behöver få vara själva och stärka sina egna identiteter.
Vi gjorde likadant ett tag. Eftersom barnen gått på dagis tillsammans (samma avdelningar i perioder) så höll man dem hemma tillsammans om den ena var sjuk, men så slutade vi göra ganska snabbt. Dagis hade inga invändningar att den ena var hemma och den andre gick så då fick det vara så (såvida det inte var stor smittorisk såklart).

Hoppas ni fick en härlig korvlunch!
Kram
/Ango

Mamma J sa...

Ja, tanken var ju att vi skulle göra så - och så sprack det direkt :). Jaja, bättre lycka nästa gång - även om det inte gör något att de är sjuka så här sällan. Då är det för all del praktiskt (vad jobbet anbelangar) att de tar det samtidigt, haha!

Jodå, korven slank ner. Även om det inte riktigt går att mäta med dina långkok till kalops och så där! :)

Anonym sa...

Jag tog en vab dag när T skulle till ögonläkaren - det brukar bli lite traumatiskt för henne med den bakgrundshistoria hon har av läkarbesök - så jag tog en vabdag då. Fick EN blankett för henne och vad jag vet så har inte F fått någon. Så det verkar vara 1 blankett per barn och inte per förälder.

Men du får väl se vad som dimper ner i brevlådan :-)

Kram
Sophie

Mamma J sa...

Sophie: Men, vabbade F då också i samma veva? För det var det jag menade. Nu när D skall vabba imorgon så gör han ju en egen anmälan och då får han en egen blankett vad jag förstår, som HAN skall skicka in där det intygas att just de dagar han begär vab-pengar för var barnet inte på dagis. Och jag skall göra detsamma för de dagar jag begär för... Istället för att man får EN blankett för den period som föräldrarna har begärt vab för och så får dagis fylla i att den här veckan var L inte här de här dagarna, men de DÄR dagarna var han här... Hänger du med?