torsdag 27 november 2008

Plastgranar forever?

Alltså, så här innan jag nu kryper till kojs måste jag bara få säga en sak.

D tjatade i ett antal år på mig, för att få in en plastgran i vårt hus istället för den väldoftande och underbara riktiga granen. Den som fyller hjärtat med glädje så fort man vaknar på morgonen för att det luktar så gott...

Så fick vi tvillingar. Och den som inte har egna erfarenheter från att ha just tvillingar får inte ha en åsikt när det gäller det här (jag har t o m fräst till åt en chef som dristade sig till att jämföra med sina egna ungar som inte alls var tvillingar!) och den första julen var de ju rätt stillsamma om man säger så - knappa halvåret gamla. Men, året därpå - såg jag framför mig hur t ex barren skulle spridas över huset tillsammans med 1,5-åriga nyfikna tvillingar och föll till föga (att ha ett barn i taget har jag också provat och det är en annan sak att hålla reda på en i taget). Insåg det "praktiska" i att ha en plastgran om man säger så. Det fanns ju förstås en aspekt till och det var M:s astma, som kanske kanske inte skulle gilla riktig gran?

När nu de beryktade tvillingarna snart är 3,5 år och visserligen är minst lika vilda om inte värre, men på ett annat sätt, så börjar jag ångra mig (astman är också bättre). Alltså - ska jag vara tvungen att ha plastgran resten av mina jular nu? De är ju så förtvivlat livskraftiga de där rackarna! Och visst, den vi har är faktiskt jättefin och mycket "natur-lik" - men, den är inte en riktig gran.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är för plastgran. Eftersom man återanvänder den flera år inbillar jag mig att det är bättre för miljön än att hugga ner en massa skog. De barrar inte, eller jo kanske lite grann, men de är inte vassa. Man kan böja till grenarna den så man får den som man vill. Man riskerar inte att få en ful-gran för att alla fina är sålda. Man sparar pengar eftersom man inte måste köpa gran varje år. Med tre barn och en katt vore något annat lite väl optimistiskt eller kanske tom rejält verklighetsfrånvarande. Och du, gran-doft finns på sprayflaska!:) Ha en underbar helg, kram!

Anonym sa...

Läs detta: http://blogg.alltombarn.se/kristin/2008/11/27/jag-vill-ha-en-plastgran/

Hon har en point. Och till jul är ni ju iaf inte hemma...

Men, om du ÄNDÅ är inne på att ha en riktig gran, köp då en kungsgran (ja den är lite dyrare) men den barrar inte(!!)...å är fantastiskt fin. Så där Disney-lik. : )

Anonym sa...

Jag var emot plastgran ända tills julen förra året då jag faktiskt inte hade något annat val eftersom jag inte hade någon möjlighet att få hem en riktig gran (jag äger ingen bil). Först tänkte jag att jag hellre skulle vara utan gran än att ha en plastgran, men dottern ville så gärna ha en gran så till slut så begav jag mig till ett ställe för att köpa en. Fast egentligen är den inte av plast utan av någon sorts tyg och med pynt, glitter och ljus ser den faktiskt riktigt verklighetstrogen ut! Så jag kommer att köra med den så länge den håller, för den är minst lika fin som en riktig. Det man möjligen kan sakna är doften av gran, men å andra sidan kan man ju köpa doftspray...

Anonym sa...

Jag hade plastgran för första gången förra året och det var faktiskt mycket bättre än jag väntat mig. Även om jag saknar doften av gran besparar det MYCKET arbete med att sopa golvet stup i kvarten och när julen är slut är det bara att packa ihop.. Men bara för att man HAR en plastgran MÅSTE man väl inte använda den varje jul? Man kan väl alternera ändå om man skulle känna för en riktig någon jul emellanåt!

Anonym sa...

Jag har varit allergisk hela livet, så innan vi köpte plastgran hade vi ingen gran alls :-(
Så jag håller med om att en riktig gran är finare, men jag har liksom inget val... Förvisso har andra allergier blivit bättre men nu har vi våran fina gran och jag vill/vågar inte chansa...

Mamma J sa...

Ja, ni har så klart rätt - det ÄR onekligen praktiskt, men inte desto mindre tycker jag nog att det inte är riktigt rätt... Stämningen blir fel... Men men... Jag får väl köpa doft på flaska.