söndag 7 juni 2009

Är hon jag?

Nu har jag och T och hennes kompis bakat chokladbollar, citronmuffins och kolakakor till marknaden som skall hållas på T:s skola på tisdag. Upplägget är som följer: Alla barnen får 10 stycken skolansnamn-daler som de får använda under marknaden. Sedan har alla olika stånd och så får de gå runt och köpa saker av varandra (och sälja till varandra) - och för de daler de får betalt i sina egna stånd får de sedan också handla. I år skulle då T baka och hade genast dragit igång att hon skulle ha med sig kolakakor, chokladbollar, kladdkaka med grädde och hallon samt chokladrån (färdigköpta). Och en av kompisarna i samma grupp som hon skulle bara baka en sockerkaka. Eh? Är hon jag? Jag känner så väl igen mig i det där från när jag själv var mindre - där man ville göra allt och lite till och gärna ytterligare lite. (Jag är fortfarande organisatör i det mesta, så ränderna går liksom aldrig riktigt ur...)

Jag hejdade henne hursomhelst och fick henne att dra ner på ambitionsnivån till chokladbollar och kolakakor. Och så OOPS så bjöd grannen barnen på fika häromdagen och hade citronmuffins och vips så hade hon bestämt att sådana också skulle läggas till repertoaren för marknaden. Så, idag har vi varit och handlat och grannflickan hyrts in som assistent och de sista kolakakorna är på väg in i ugnen i detta nu.

Det enda som är tråkigt i det hela är ju att man inte får provsmaka. Framför allt citronmuffinsen är jag nyfiken på, för sådana har jag inte smakat förr. Men, det blev ju "bara" 20... Så, jag får väl försöka få mig några daler och besöka marknaden på tisdag, eller något, haha!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Allt låter himmelskt i mina kolhydratfria öron.

MorsanMia sa...

Det kostar att vara förälder.

Mamma J sa...

Tandis: Ja, visst låter det gott. Kan säga att det är det också :-). När du lagt bort dieten kan du hojta till, så får du recept. Min dotter är ju "bara" 8 och kompisen 9, så då klarar ju dina ungar det också... Perfekt när de kan baka och bjuda!

MorsanMia: Ja, visst är det så. Trots allt är det rätt så roligt att göra sådana här saker tillsammans. De gjorde för all del det mesta själva - men ändå. Man LEKER ju inte med dem längre när de är 8 år.

AnnaK sa...

Å vad jag känner igen dig i henne!:)