söndag 7 juni 2009

Har röstat!

Jag är lite fascinerad över hur de inte fattat varför folk inte röstar. Jag utgår förstås ifrån mig själv - vilket ju är fullt naturligt - men, när man ser till att valdeltagandet är så lågt, förstår man då från politikerhåll inte att folk inte förstår? Jag måste säga att jag fortfarande inte fattat vad det är jag skall skicka folk till. Vad EU-parlamentet har för mandat, vad de beslutar om, vad som fortfarande ligger kvar härhemma och så vidare. Om en sådan förståelse blev större, så tror jag också att folks engagemang skulle bli större. Nu känns Bryssel bara väldigt långt borta och de som skall sitta med där enbart som några som kommer att få snuskigt bra betalt och orimligt höga pensioner i efterhand. Vad de egentligen har för uppgift för oss och i det stora hela, vet vi väldigt lite om. Tror jag.

Men, jag tog mitt ansvar och tog med mig T till röstlokalen. Hon fick t o m följa med bakom skärmen och så visade jag hur man gör. När vi gick ut så indoktrinerade jag henne lite och sa något i stil med att jag nu gjort min medborgerliga plikt och röstat och att det är viktigt att göra det annars får man inte sedan sitta och gnälla. Så att hon redan nu lär sig tänket, tänkte jag. Det är dock skönt - hon vet vad jag röstade på, men hon säger själv att hon skulle ha röstat på ett annat parti/person (jag kryssade dock ingen). Det betyder att hon, så "liten" hon är, ändå tänker själv. Det är bra, tycker jag även om jag inte tänker spekulera i hur hon har tagit just det "beslutet". Hon har en åsikt, ett ställningstagande, och det är det viktiga.

Om jag tänker följa valvakan? Nej, jag tror inte det. Jag känner mig fortfarande helt ointresserad, faktiskt.

Och förresten - på tal om något helt annat: Tänk hur det skulle vara att vara Roger Federers mamma då! Bäst i hela världen genom tiderna... Snyft?

3 kommentarer:

Lina Nyberg sa...

Heja!

Angie sa...

Jag fick med mig min sambo, min bror och hans sambo till vallokalen. Jag vet att varken min sambo eller brorsans sambo hade tänkt att rösta från början. Men valvaka...? Nä jag är trött, kan somna ändå.

AnnaK sa...

Bra jobbat, mamma J! Hrm, får erkänna att jag fick googla på det där namnet så blir våra barn tennisproffs är det inte tack vare mig! :D