måndag 29 juni 2009

Drag?

Hur fjollig är jag som inte vill att barnens fönster skall vara öppna när de sover när det är så här varmt. OK - T sover i en loftsäng, så hennes fönster går jag med på att det är öppet, för hon är ju så högt upp - men för de två i låga växa-sängar, så stänger jag fönstret när de har somnat. Är det överdrivet? Ingen av dem sover direkt under fönstret - utan fönstret har sin öppning åt höger och till vänster om fönstret står sedan en garderob på resten av den väggen. Lagom så att man kan öppna garderobsdörren står sedan L:s säng, på vänsterväggen om man säger så - och i vinkel mot hans säng står M:s, nästan framme vid dörren som är snett mittemot fönstret. Gick det att hänga med? Är jag överbeskyddande som inte vill att de skall "ligga i drag"?

Ni förstår, jag hade en lärare i maskinskrivning på gymnasiet som hade halvsidig ansiktsförlamning av att hon hade suttit i en öppen bil - i drag - i 25 mil eller något i den stilen. Något sådant vill man ju inte orsaka sina barn. Men, å andra sidan finns det ju folk som dör av värmeslag....

11 kommentarer:

Maj Korner sa...

Ja, det är överdrivet. Om du frågar mig. Och det gjorde du ju! Och jag vete gudarna på om jag tror på det där med ansiktsförlamning pga drag. Njaaa...

segsliten sa...

Fast det är väl lite skillnad på drag och drag?
Kram ☺

Orsakullan sa...

Det drar nog mer från ett bilfönster i 25 mil än i ett rum som "står still". Tror knappast man kan snacka om drag i detta fallet!!!

Tantti sa...

Ja... hmmm... i sonens rum är fönstret stängt men i vårt sovrum är det öppet lite grand så att luften kommer in. Sonen brukar komma o lägga sig hos oss på morgonen. Hans rum är mycket varmare än vårt. Dock söker han sig nog inte till svalkan utan till oss. Har funderingar på att öppna hans fönster med men då störs han av grannes rökning. :( Har inte ens tänkt på att drag kan vara så farligt.

AnnaK sa...

Nja, tycker nog att du är lite fjollig. *hihi* Men jag vet, jag är likadan! Det är en viss skillnad på ett fönster på glänt och ett öppet bilfönster i 25 mil. Ansiktsförlamning är oftast orsakad av virus, sjukdom i nervsystemet eller borrelia så du kan nog låta dina killar få lite skön nattfläkt! :D

Mamma J sa...

Ok ok - fönstret får vara öppet inatt. Det verkar humant. Få se hur många gånger jag vaknar inatt för att kolla att de inte fryser, haha!

Jo, visst är det skillnad på drag och drag - men min "rädsla" för drag liksom bottnar i det där.

MissC sa...

Jag tycker du ska göra som du vill ;) Men att ha det lite öppet skadar nog inte.

Tack för dina ord hos mig :)

Sophie sa...

Du... jag och maken har sovrumsfönstret öppet så gott som året om. Mer eller mindre.
Tycker att jag klarat mig ganska bra ändå :-)
Jag vet att mamma och pappa alltid "tjatade" om att man kunde få nackspärr typ av drag i bilen om fönstret var öppet.
Men jag har själv aldrig varit med om att få nackspärr, ansiktsförlamning etc. av drag.
Men... jag vet inte.
Fråga mitt x-svärmor så får man diverse olika krämpor av drag. Hon till och med täppte igen de små hålen av persiennerna vid fönstret för att det drog därifrån och hon fick krämpor av drag av alla varianter... sa hon... *S*

Så gör som du vill så länge det känns bra liksom ;-)

Mamma J sa...

Jag är ju en av de där som ganska lätt får nackspärr. Av allt från konstiga kuddar till drag, till monoton position när jag sitter o s v. Men, vi har fönstret öppet i vårt sovrum. Jag är liksom inte lika rädd om mig själv som jag är om mina små kottungar...

nillas liv på pinnen sa...

För en inre kamp med mig själv pga av att min 18-åriga dotter har fönstret öppet på natten.
Å ena sidan vill jag rusa in och stänga det av rädsla att någon galen våldsverkare ska klättra in till henne mitt i natten.
Å andra sidan vill jag inte att hon ska vara så rädd (som jag) att hon inte vågar ha fönstret öppet när det är varmt på natten.
Kampen fortsätter...

Mamma J sa...

Hahaha, nilla - det där kunde vara jag, som du säkerligen förstår!