fredag 5 juni 2009

Beslutsångest

Inför valet på söndag har jag beslutsångest. Jag vet ju vad jag fick i det där webbtestet men vet inte om jag verkligen vill rösta på det partiet. Men, jag är fortfarande rätt så dåligt insatt i alla frågor, så jag vet inte ändå. Jag vet bara vilka jag inte skall rösta på. Så långt eller för all del kort har jag bara kommit. Och valet är på söndag. Kan inte påstå att jag har ansträngt mig för att ta reda på så mycket heller - har inte sett en minut på någon av de tv-sända debatterna, så. Men, jag skall gå dit och kanske att jag bestämmer mig precis innan jag går in. Vi får se. Det jag tycker känns svårt är att veta vad som är viktiga frågor i det här valet, eller hur man skall säga. När det gäller kommun, landsting och riksdag så har man ju en ganska god uppfattning om vad de har för mandat att bestämma om och därför kan man bättre ha en åsikt om vem som kan företräda "mig" bäst i de frågorna. Men, när det kommer till EU-parlamentet så är jag redan där dåligt insatt i deras befogenheter och vilka deras frågor är/kommer att vara. Så, jag har en rätt lång väg att gå innan söndag.

6 kommentarer:

MorsanMia sa...

Jag gjorde också det där testet, men är inte alls säker på att jag vill rösta på det

Linnea sa...

Jag har bara två partier kvar att välja mellan, så vi får se vilket det blir..... (det blir inte det som testet visade!)

AnnaK sa...

Men är det inte så att det man röstar på i riksdagsvalet ligger nära till hands även här?

Mamma J sa...

Det är det jag inte är helt säker på. Jag är dåligt insatt i vad det är de får bestämma om. Och sanningen att säga är att jag är en rätt "otrogen" sort i riksdagsvalet också. Jag har ungefär mina åsikter klara, men det skiftar lite vem jag tror kan förvalta min röst bäst... Och i det här fallet är jag inte hundra på att det jag röstade på sist, kan förvalta mina eu-åsikter på bästa sätt.

Angie sa...

Jag tänker så - från att du inte tänkt rösta alls till att du verkligen vill rösta, bara det gör att du är värd en stor stor kram.
Om du är osäker - rösta blankt, då har du iallfall värnat om din rösträtt. Själv tänker jag rösta på socialdemokraterna, vänsterpartiet eller miljöpartiet.
Ifall det är intressant att veta =)

Mamma J sa...

Tack Angie!

Och jag trooor faktiskt att jag har bestämt mig också :-). Jag är dock fegare än du och vill inte berätta på vad.