måndag 1 juni 2009

Stackars rökare...


... eller?

Jag kan förstå om rökarna känner sig förföljda, men samtidigt så är det ju ett val de gör - att röka eller inte röka. Idag finns det så otroligt många bra hjälpmedel - allt från rent medicinska varianter till olika fler-stegs-program med coacher man kan delta i, så man har ju alla möjligheter att klara det. Om min mamma klarade det - så klarar de allra flesta det. Hon hade när hon slutade rökt i över 40 år och är väl inte direkt känd för sin karaktärsstyrka, om man säger så.

Och, varför skall man som icke-rökare behöva hoppa över att sitta på en uteservering i vackert väder bara för att man inte vill bli inrökt av någon som har en dålig vana?

Jag håller nog med majoriteten av de tillfrågade - jag ser gärna att också uteserveringarna blir fredade zoner från cigarettrök.

4 kommentarer:

MorsanMia sa...

Jag håller med.
fan för att behöva sitta och andas in cigg rök när man har beställt dyr god mat.

Tantti sa...

Jag kan tänka mig att man kan dela upp i icke-rök och rök-bord, men det bästa för allas hälsa är så klart att enbart ha icke-rökbord.

Mamma J sa...

Ja, jag är då inte så sugen på andras cigarettrök, faktiskt... Och tyvärr är det ju ofta så att även om man har olika bord, så driver ju röken omkring... Men, som en gyllene medelväg - absolut bättre än som det är nu...

Angie sa...

Jag ser ingen som helst anledning till att sitta brevid en rökare - om han/hon inte är sugen på att betala mina mediciner när jag får lungcanser eller kol förstås