söndag 28 juni 2009

Traumatiskt bad

Vi gjorde iordning lite fika och kom till badplatsen strax före 4 - det var fortfarande 30 grader varmt, så vi tänkte svalka av oss lite innan det var dags för middag och vardagsförberedelser. Efter att jag sprungit efter T som drog iväg på egen hand (ingen kompis med idag) och förmanat henne att trots att hon kan simma, så får hon inte gå iväg och bada ensam - så kom en halvt hysterisk kvinna springande ner på själva stranden. Hon skrek på ett utländskt språk till två män som satt på bryggan med fötterna i vattnet - varpå de båda sprang iväg uppför kullen precis intill (jag tror dock inte att de egentligen hade med saken att göra för hon stannade nere på stranden sedan).

En stor mängd människor samlades snart uppe på den lilla kullen och sedan sprang två unga tjejer plötsligt från kullen och ner till vägen och mötte de utryckningsfordon som kom - två ambulanser, tre brandbilar och fyra polisbilar... En dykarklädd man kom springande i en väldig fart uppför kullen. Det surrade på hela badplatsen av rykten om vad som egentligen hänt - men vad jag förstår så hade en treårig pojke ramlat i vattnet från den brygga som ligger där också. Enligt en person hade han sedan fastnat på något sätt, så de hade inte fått upp honom förrän han legat i vattnet ett tag - så när han väl kom upp fick de påbörja återupplivning av honom.

Efter en liten stund anlände också en ambulanshelikopter och snabbt snabbt fick alla som låg på den öppna jämna platsen flytta sina saker för att den skulle kunna landa. Sedan tyckte jag att de inblandade som vi såg började röra sig lite väl långsamt, så vi blev lite oroliga för utgången av det som hände. Men, när vi strax senare lämnade badplatsen igen (det kändes inte alltför muntert att bada vidare efter detta) så frågade jag en brandman jag mötte om hur det hade gått och då sa han att de hade fått igång pulsen på honom innan de åkte. Folk stod med tårar i ögonen under hela förloppet och gemensamt för oss alla var nog hur vi berättade för våra barn hur lätt sådant här kan hända - och kramade dem lite extra.

Mina tankar går ikväll till den lille pojken och hans anhöriga. Må det avlöpa väl även om delen med respirator inte låter helt bra...

9 kommentarer:

Angie sa...

Usch och fy och *ryyys*
Allt händer på 1 sekund! Hoppas att allt går bra!

Maj Korner sa...

Det är dramatiskt att uppleva det på plats, särskilt när man inte vet hur det går sen.

Det du skrev påminde mig om en händelse som min då 13-åriga dotter och jag var med om.

http://majkorner.blogspot.com/2009/06/badplatsen.html

nillas liv på pinnen sa...

Fyyy så hemskt!!!
Jag såg en notis på Aftonbladets hemsida om det tidigare idag, jag antar att det var samma händelse.
Vilken mardröm för föräldrarna...

Mamma J sa...

Ja, det kan verkligen gå på en sekund. En endaste sekund...

Vilken evig tur att ni var där ni var, Maj, och var så uppmärksamma dessutom. Det är så lätt att inte uppfatta sådana där saker i den allmänna villervallan med människor, bollar, leksaker och glitter i vattnet...

Ja, Nilla - det är samma. Och ja, det känns nästan förmätet att tycka att det var en jobbig upplevelse - för det är ju ingenting - INGENTING mot vad det är för hans föräldrar och resterande anhöriga. Så gränslöst fruktansvärt bara.

nillas liv på pinnen sa...

Fast du var ju där. Klart att det blev jobbigt för dig också även om det inte går att jämföra med de anhörigas känslor.

Eva sa...

Ja men gud, man blir helt matt och mållös. Läste du FAKTA-rutan där på GT? De har lite "fiffiga tips" på hur man gör för att inte glömma barnen i bilen!!!!

Helena sa...

Fy, så hemskt! Vilken mardröm! Hoppas han överlever...

Eva sa...

Kom på att min kommentar hamnade under fel inlägg. Menar alltså artikeln om den glömda bäbisen i bilen. Där finns lite tips på hur man gör för att inte glömma att man har dem med sig, barnen!!

När det gäller dett inlägg så får vi verkligen hålla tummarna för att han repar sig. Det är ju fruktansvärt. Värsta mardrömmen!

Mamma J sa...

Eva: Ja, även om det hamnade fel så undrar man varför man skall behöva ha fiffiga tips för att inte glömma sina BARN i bilen. OK om man glömmer mobilen eller liknande, men sina BARN!?!?!

Helena: Jag läser en nyligen uppdaterad artikel i Dagens Nyheter http://www.dn.se/sthlm/trearig-pojke-skadad-pa-langsjobadet-1.900164 som inte låter alltför upplyftande - när de skriver "Där var han på måndagseftermiddagen fortfarande vid liv men vårdades i respirator"... Stackars stackars lille vännen. Stackars stackars hans mamma och pappa...

Jag tänkte på det - i kommentarerna till den artikeln så är det en av de som var med och dök som klandrar de andra som inte dök. De var visst 5 stycken som dök. Men, jag funderar lite på hur rörigt det inte kunde ha blivit om fler hade varit i. Platsen runt bryggan är ju inte alltför stor... Vi var inte bland de 500 som stod precis intill och tittade på - utan vi stannade nere på stranden. Helt ärligt kan jag inte riktigt förstå alla dessa "gamar" som liksom måste fram och glo och skapa en folksamling på det där sättet.