torsdag 25 september 2008

Äggdonation

Jaja, jag håller på och läser tidningen.

Nu kom jag till frågan om äggdonation... Skulle du kunna tänka dig att donera ägg?

Jag har sagt tidigare när jag har varit med i diskussioner om detta, att jag skulle göra det om det var någon av mina systrar som behövde det. Men, i artikeln nedan står det att de inte rekommenderar att man donerar till närstående av olika anledningar. Det kan jag iofs förstå, när jag läser om det. Men, då blev frågan med ens svårare. Jag vill ju gärna se mig själv som en generös person som är med i Tobiasregistret och är blodgivare sedan många år. Men, det här med att donera ägg var inte lika enkelt att svara ja till, känner jag. För samtidigt som jag vet att jag inte vill ha fler barn själv, så känns det lite konstigt alltsammans. Det tål att funderas på.

Hur skulle du göra?

Klicka här för att läsa artikeln

6 kommentarer:

Ango sa...

Jag skulle donera ägg, absolut. Nu behöver jag ju inte fundera på det eftersom jag är för gammal i alla fall (det är väl en åldersgräns på 35 år tror jag), MEN hade jag varit i 25-årsåldern så hade jag gjort det, absolut!

Kram
/Ango

Mamma J sa...

Haha, den haken missade jag. Ja, då så - behöver jag inte fundera mer... Fast, ändå så oroas jag lite av att jag hade svårt att bestämma mig...

Ango sa...

Egentligen är det ju inte så konstigt att man oroas. För att donera ägg är det en enrom procedur med hormonbehandling som många mår väldigt dåligt av, äggplocknnigen i sig ska tydligen inte heller vara så angenäm. Dessutom kommer det att finnas någon som bär på ens egna DNA, någon som man inte vet vem det är, någon man säkerligen aldrig kommer träffa.
Visst, att donera benmärg ska heller inte vara en dans på rosor, men efter en sådan kommer det inte ett nytt liv, med ens egna DNA.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Ja det är försent för mig också... fast jag fattar inte att jag redan är över 35? Det känns inte så ;-)

Hur som helst så är min första tanke att jag självklart skulle donera ägg!!! Att hjälpa någon att få uppleva glädjen och kärleken i att ha barn känns självklar..

Ha en trevlig lördag på Gröna Lund

Mamma J sa...

Nej, vem har hunnit bli "för" gammal? Inte jag iallafall ;).

Anonym sa...

Donerade spermier och äggceller ger även dem, som av någon anledning saknar egna könsceller, möjlighet att få ett eget barn.
AVA-kliniken har mer än 15 års erfarenhet av behandling med donerade celler.

Alla AVA-kliniker erbjuder behandling med donerade könsceller. AVA-klinikens resultat av behandling med donerade celler ligger på internationell toppnivå.
http://www.fertilitetklinik.se/%C3%84ggdonation%20och%20donerade%20spermier/Unders%C3%B6knuing%20och%20behadling%20av%20ofruktsamhet/TJ%C3%84NSTER?lang=se