söndag 21 september 2008

Sent kräfttest

Idag var det min sovmorgon - så jag blev väckt för frukost vid halv 10. Sköönt!

Åt kräftor med familjen W och deras grannar igår. Kräfttestet på de svenska kräftorna i hink (Smålands... någonting) Lobster, Kräftkungen och Pandalus gav vid handen att godast smak hade de svenska även om de riktiga kännarna tyckte att de var lite överkokta. Näst därefter kom Pandalus Kinesiska Jumbo och därefter Lobster och sist Kräftkungen. Om man då ser till att de där svenska i hink kostade typ 3 gånger så mycket som de som kom efter, Pandalus - så kom vi fram till att Pandalus nog var årets bästa val. Kräftkungen som var näst dyrast på bordet var alltså sämst. Tyckte vi.

Det var en kväll i höstens tecken med två olika förrätter, den första var med avocado och parmaskinka och en supergod vinägrett - inte så mycket höst kanske. Men, sedan fick vi en varm macka med kantarellstuvning på, supergott! Plockade i Långvind. Sedan så var det då kräftorna och till efterrätt lingonpäron och äppelkaka med vaniljvisp. Päron från W:s egen trädgård, äpplen från grannarna och lingon från Långvind. Gott gott!

Idag skall jag och grabbarna göra någon form av päronpaj med de päron som de båda bar hem i varsin system-påse från pappa A. Men, först ska jag fundera klart på om jag skall byta de stövlar jag köpte igår (velade hur länge som helst på vilket par jag skulle ta) eller om jag skall köpa ett par till... Får man unna sig två par stövlar?! De var inte tokdyra, så kanske man kan få det? Jag skall som sagt fundera på saken en liten stund till...

T och D skall iväg till stallet som vanligt och så ska vi passa på att njuta av det härliga vädret vi ser ut att få idag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klart du får unna dig två par stövlar! Eftersom de inte kostar så mycket får du ju faktiskt två par för det du egentligen skulle behövt betala för ett par. Och just det paret hade säker kostat ännu mer, så du tjänar ju faktiskt på det kan man säga. :) *logisk tjejmatte*

Anonym sa...

Åhhh vad jag önskar att jag gillar kräftor....
Nu ska jag också ut i det underbara höstvädret, plocka lite äpplen från trädet och göra en äppelpaj till efterrätt idag.... Svärmor kommer på besök så då får jag fjäska lite hahahaha

Mamma J sa...

Det bidde ett par stövletter istället :). Samma typ av klack som de där andra stövlarna som jag var sååå sugen på - men då kändes det liite bättre när jag inte köpte på mig TVÅ par stövlar, utan lite olika så där. Haha! Man får inte vara dum om man skall överlista sitt eventuella dåliga samvete.

Svärmor ja. Henne såg vi sist i juli. Man kan tro att hon bor i Spanien igen. Men, nej - det tar nog max 45 minuter att köra hit, så. Jag åker inte dit, det är för krångligt med allt som är "farligt" hemma hos henne.

Anonym sa...

Å jag har inte städat källaren den här helgen heller. Det var alldeles för fint väder ute för att stänga in sig där. Blev en tur till skogen istället tillsammans med fam C. Hittade ingen svamp (letade inte så fasligt mkt) men däremot låååång fikapaus... : )