tisdag 16 september 2008

Reflektion om Idol

Jag har funderat över en sak. Och nu skall jag sticka ut hakan lite grann.

Ingen av er får ta åt er, för det jag skall tycka till om är något som många sagt till mig när jag förfasat mig över hur elak juryn är o s v - om hur de uttrycker sig till folk o s v.

Många har då anfört att om man är så dum att man tar sig ända till juryn i Idol och inte har fattat bättre än att de är urkassa, så ska de HA skit för det. Om man nu hårddrar det lite. Men, lite som att det är för deras eget bästa att de får veta att de suger.

Om man hårddrar det ytterligare lite: Om man, bara för att man är kass och inte fattar det - har förtjänat att behandlas respektlöst (vilket jag ju då tycker att juryn gör ibland - har dock väldigt lite insikt i hur den nya juryn är, det skall erkännas) - är det inte lite lite som att säga att den som sticker ut i skolan förtjänas att mobbas eller att den som klär sig utmanande lite grann förtjänar att våldtas? Ja, lite som att "man borde veta bättre".

Håll dig på din kant, tro inte att du är något du inte är och stick inte ut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det är att verkligen hårddra det till sin yttersta spets. Tycker jag. Även jag mår fysiskt dåligt av att se dessa stackare på Idol som inte FÖRSTÅR att de inte har ngt där att göra. Det finns inte en möjlighet att man kan sätta likhetstecken till skolan som forum dit man "frivilligt sökt sig"...eller ännu värre att klädsel på nått sätt ska ge klartecken till våldtäkt! Men det tror jag inte att du anser heller...

Mamma J sa...

Nej, så är det ju förstås.

Jag bara försöker vädra ett resonemang. För att jag liksom inte tycker att det är rätt och riktigt att säga att man liksom förtjänat att få skit av en jury - på det sättet. Bli bedömd. OK. Bli sågad. OK. Bli förödmjukad. Nej.

Anonym sa...

Nja, tycker inte det är jämförbart men jag förstår hur du menar. Idol är ändå något man själv aktivt gått till och vid det här laget VET alla hur juryn fungerar. Sen tycker jag INTE det är rätt att vara elak och trampa på folk, varken i tv eller annars. Sådetså! :) Kram!