onsdag 10 september 2008

Skämmas å andras vägnar

Jag är en av de där som inte klarar av att se på IDOL-uttagningarna som ju nu börjat sändas igen.

Dels så beror det på att jag tycker det är hemskt att man gör underhållning av att kränka andra människor verbalt på det sätt som jag upplever att juryn gör. Ju elakare och mer nedlåtande desto bättre, typ. Och det gör mig illamående och väldigt mån om att framför allt T inte får se en enda minut av spektaklet. Jag vill inte att hon skall få för sig att det är OK att uttala sig så där varken om eller till andra människor.

Men, det finns en annan aspekt till att jag inte klarar av att se det och det är att jag är en sådan där människa som vrider mig som en mask av att se andra människor göra bort sig genom sin egen dumhet. Ja, jag liksom sitter och skäms å deras vägnar, när de inte förstår bättre själva - att de borde göra det. Att de borde ha stannat hemma istället för att skämma ut sig så kapitalt som en del gör. De få gånger jag tittat på dessa sändningar så zappar jag vilt, tittar åt ett annat håll och hämtar saker av och till, för att jag liksom inte klarar av det. Jag gör likadant när det gäller andra TV-program och filmer när det blir så där oerhört uppenbart att någon liksom tappar ansiktet. Då mår jag dåligt - och blundar för allt vad jag är värd.

Med sådana här "hang-ups" är det liksom ingen idé att vika tid för att titta på IDOL. Eller vad säger ni?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag veeeeet!!! Nu har jag iofs bara sett delar av gårdagens avsnitt hittills men brukar följa det. Jag kan liksom inte inte titta!

Unknown sa...

Nej, jag håller med. Jag kan inte heller låta bli att kolla. Men jag skulle gärna se ALLA som går vidare mer än alla som är urdåliga. Mest för att se konkurrensen mellan de som juryn tycker är bra. Men jag jåller med dig J - jag hittar alltid en massa skräp på golvet när det är nån som gör bort sig totalt.

Anonym sa...

Jag håller med. Jag tittar sällan på TV överhuvudtaget, men uttagningen till IDOL vill jag verkligen inte se.

Ango sa...

Jag håller delvis med dig ;). Vissa människor är så dumma att de kanske kommer ner på jorden om de får se själva hur otroligt dåliga de är.
En del skäms jag också duktigt mycket över att se, men så finns det ju också de som är grymt bra som är en fröjd att höra.
Eftersom Paulina vill se Idol så blir det att jag har ett öra öppet medan jag läser en bok ;).

Kram
/Ango