torsdag 11 september 2008

Lugnet lägrar sig över hemmet

D tittar på TV därnere, grabbarna sover. T ligger i sin säng och sover väl snart hon också. Jag har läst saga för alla barnen - även T. Hon läser ju egentligen jättebra själv nu, kapitelböcker och annat utan minsta problem. Men, just nu läser jag ändå för henne - vi har en bok som vi läser "tillsammans" så nu ett tag har jag läst ett kapitel för henne varje kväll. Boken vi läser heter "Hedvig" och är skriven av Frida Nilsson. Den handlar om just Hedvig som precis börjat ettan. Den är jättebra och det är mysigt att krypa ner bredvid henne också, inte bara de där småisarna. Jag tror hon uppskattar just grejen allra mest, även om hon gillar boken också. Men, just det där att inte alltid få klara sig själv bara för att hon kan, är nog ganska mysigt. Det är lätt att glömma att man inte är världsstor bara för att man är 7,5 år och storasyster. Det är väldigt lätt att glömma framför allt när man har två vilda 3-åringar också. Tyvärr. I den allmänna villervallan blir det alldeles för lätt så att den som är mer självgående också får gå själv. Mest. Då är det mysigt att iallafall avsluta dagen så här, tillsammans.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaaaa, det är så mysigt. Jag läser ofta för min 10-åring och 12-åringen är inte sen att krypa ner och lyssna han med...