lördag 27 september 2008

Utpumpad

Ja, då var man hemma igen.

Efter tre åk i Nyckelpigan, tre åk i Lyktan, 1 åk i Elefanterna, 2 åk i Veteranbilarna, 1 åk i Tekopparna, 2 åk i Vilda Musen, 1 åk i Vikingagungan, 1 åk i Lilla Vikingagungan, 4 åk i Tivolitrucken, 1 åk i Lilla Fritt Fall, 2 åk i Flygande Mattan och 1 åk i Blå Tåget känner man sig lite utpumpad. Nåja, nu räknade jag ihop alla åk någon av oss har gjort (T till exempel står ensam för åken i Lyktan men har å andra sidan inte åkt Veteranbilarna någon gång och M & L har inte åkt Vilda Musen - däremot har de då alltså åkt Veteranbilarna 2 gånger vardera o s v).

Det var rätt så långa köer till det mesta och därför skippade vi Jetline (bergochdalbanan) som egentligen är det näst roligaste jag vet (Vilda Musen är ohotad etta) och Kvasten. Vi hoppade också över Fritt Fall och Uppskjutet och Extreme, mest för att det inte var något som något av barnen kunde/fick åka - och idag lät vi det gå ut på dem. Helt och hållet.

En bra dag som jag nu funderar på att avsluta med ett varmt bad och min bok om Gunillas försvunna man. Storyn som sådan är bra (hur man nu kan tycka det när en man bestämmer sig för att bara sjappa), men jag stör mig på att man har vänt på bokstäver lite här och var (t ex vraje) och blandar tempus så ininorden. Jag tycker den blir lite konstig att läsa stundtals, för den sakens skull, eftersom det känns bakfram. Tycker alltså rakt av att den är dåligt korrekturläst. Jag tror inte på att det är ett "snyggt författardrag" - jag tror bara att man har blivit hemmablind i sin egen historia och liksom inte hör hur knasigt det faktiskt kan låta för någon som inte är lika inkörd i hur de pratar...

Nåja, inte desto mindre tänker jag läsa klart den. Det klarar jag. Men, jag skulle inte tro att hon får något pris för bästa behandling av språk ;).

Inga kommentarer: