lördag 13 september 2008

Personnummer skall vara personnummer

Det här retar jag mig på:

Personnummer snart slut

Vad jag har förstått tidigare så har man någon form av system att när man inte lyckats "översätta" de invandrades födelsedatum alternativt de inte har vetat riktigt själv, så har man använt sig av framför allt 1 januari och 1 juli som deras födelsedatum kombinerat med födelseåret som de nog har bättre koll på. Och p g a detta så håller alltså personnumren på att ta slut?! Och då skall hela systemet göras om, istället för att man ändrar just den där delen av systemet.

Varför kan man inte helt enkelt bara göra så att om han eller hon som kommer inflyttad vet med sig att han/hon är född 1957 säger vi - men inte vet vilket datum det handlar om - varför kan man inte bara ta det datum som han/hon kom till Sverige då? Om man ändå skall ta något godtyckligt, så kan man väl ta det? Om han kom till Sverige 13 september kan han väl få personnummer 570913?? Vad är det för fel på det?

Jag tyckte illa om när man ändrade på de fyra sista siffrorna också - och gjorde så att det inte längre syns var man är född. Men, det var ju inte såå mycket att orda om egentligen - men detta?! Jag är glad att jag inte skall ha några fler barn så att jag slipper det "för egen del" iallafall. Men, ändå. Hur kan en förändring av hela systemet vara att föredra?! Nej, kalla mig konservativ eller vad ni vill - men detta går jag inte med på!

Inga kommentarer: