lördag 17 januari 2009

Det går trögt

Jag har insett att jag inte har uppdaterat er något på mitt läsande. Men, problemet är att läsandet går trögt. Det beror på två orsaker:

* Jag har varit väldigt trött på kvällarna den här veckan (MEN - det brukar faktiskt inte hindra mig om det inte vore för nästa anledning)

* Jag gillar inte boken

Eller jo, jag gillar egentligen boken (eftersom jag är lite sensationslysten så där och gärna vill höra om hur hon lurade så många - det är spännande med en bubbla som brister, eller hur man skall säga), men jag blir otroligt irriterad på hur Monica Antonsson liksom rackar ner på allt Mia står för och förringar hela hennes existens som om allt hon gör och har gjort utefter en moralens höga standard. Dock finns det fler i boken som beter sig moraliskt tvivelaktigt, men dessa får göra precis som de vill utan att för den skull misstänkliggöras som skurkar och bovar av stora mått. Så, standarden som är uppsatt gäller liksom bara de som man vill att den skall gälla för. Jag kommer att komma tillbaka till detta.

Men, så här långt stör detta mig så pass att jag inte är fullt lika inspirerad av att läsa boken som jag var innan jag började. Om man säger så. Tyvärr tycker jag att avundsjukan eller vad man skall kalla det när man gör allt man kan för att racka ner på någon som lyckats (om än på falska grunder) lyser igenom så mycket att det överskuggar historien som sådan. Den jag i det här läget är mest irriterad på är faktiskt inte Mia (och Liza) utan Monica. Tyvärr.

Hade den varit lite mer nyanserad hade den varit oerhört mycket bättre. Tycker jag.

Men, som sagt - jag återkommer med lite mer information och recension av alltsammmans när jag tagit mig igenom.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag inte läst någon av böckerna och undrar, vad är det som inte är sant? Har han inte misshandlat och förföljt henne? Tyvärr tror jag att det enda detta kommer resultera i är att kvinnor som blir misshandlade och de som arbetar med det blir ännu mer misstrodda än i dag.

Mamma J sa...

Det som inte är sant att han mest troligt inte alls förföljt henne utan att anledningen till att de flytt är att hon träffade en annan man - som försökte ta livet av "mannen med de svarta ögonen" genom att köra över honom p g a svartsjuka. Efter att han kommit ut ur fängelset så flydde de eftersom han var rädd för repressalier.. Ungefär så.

Ja, men om det hela slutar med det så är det ju inte direkt Monica Antonssons fel... Utan snarare de som diktade upp och hittade på en "sann historia" som inte var sann. Men, jag skall återkomma till alltihop när jag läst klart.

Anonym sa...

Visst, det kanske inte är Antonssons fel, men hon gjorde ju ett aktivt val att göra detta avslöjande och hon måste ju ändå insett att den risken är ganska stor. Att misshandlade och våldtagna kvinnor har svårt att bli trodda är ju ingen nyhet och inte lär det bli bättre nu. "Jamen det vet man ju hur de där i Gömda gjorde, de ljög bara". Tyvärr tror jag det blir så och även om just denna historia inte är sann så är det tusentals kvinnor och barns verklighet. Vad var Antonssons syfte med detta? Att tjäna pengar? Att dra Marklund i smutsen? Att försvara en man som faktiskt misshandlat sin fru?
För han har väl misshandlat Mia? Han var ju med i Debatt häromkvällen och då satt Aronsson brevid honom och tyckte att Janne Josefsson var orättvis som drog upp misshandeln "för det var ju 21 år sedan". Eh, och det gör det okej eller?

Har jag förstått rätt, hade det alltså varit okej om Marklund klämt in ett "baserad på"? Det är en roman skriven i andra hand, är det verkligen så stor sak att allt inte är korrekt? Och gissa om Gömda får ett riktigt uppsving nu, värsta PR-klippet blir det ju! Jag känner ju tex att jag vill läsa den nu och den har inte intresserat mig förut för att jag inte gillar Marklunds böcker.

Detta är en intressant grej tycker jag, hur folk reagerar och har åsikter och sitter med i Debatt i tv. Andra inslaget i Debatt handlade om Gaza. Perpektiv, någon?? Ååå, ge mig mer info om Gömda nu när jag ligger här alldeles sjuk och ynklig, snälla! Herregud, jag har tom läst Blondinbellas blogg!! :) Kram!

Mamma J sa...

Jag hoppas att du har fel i att fler kommer att avfärdas p g a detta.

Det jag kan tycka är beklämmande är hur Mia verkar ha duperat så otroligt många att ge henne en väldig massa pengar på grundval av skäl som inte stämmer.

Att han har slagit henne verkar inte tu tal om - jag tror absolut inte att han är så oskyldig som det vill framställas. Men, eftersom det inte finns några bevis (en rad dokument har behändigt kommit bort!) - så verkar Antonsson tycka att det är OK att tro honom på hans ord. På samma gång som hon skriver upp allt som en annan avundsjuk kvinna berättar med ett skratt (exet Levis nya hustru som fungerat som sonen Michaels mamma i Mias frånvaro). Det gör mig beklämd.

Men, inte desto mindre - när man säger att det skall vara en sann historia och det alltså handlar om sanna människor så får man inte skriva vad som helst. Det finns ju människor som blivit djupt kränkta och i vissa fall skadade av deras skriverier. DÄR tycker jag att Monica Antonsson har rätt i att skriva. Det är ju inte bara "mannen med de svarta ögonen" som det skrivs saker om, med mer eller mindre sanningshalt i.

Dessvärre tycker jag att Antonssons bok går för långt åt andra hållet istället och känns mest revanschlysten och lite som om den är skriven av en bitter, kränkt kvinna.

Mamma J sa...

Och - jag såg inte tv-programmet tyvärr....

Anonym sa...

Jag hoppas också jag har fel när det gäller det. En annan sak, vilka är alla människor som farit illa av Gömda och hur har de avslöjats? Du inser att jag nog måste läsa de här böckerna nu?! ;)